*

Indland

Pengeindsamlere afleverer mangelfulde regnskaber

Vi giver penge til gode formål i stor stil, men de færreste regnskaber fra indsamlinger lever op til reglerne, fastslår Indsamlingsnævnet.

Det kniber med at overholde de lovbestemte krav, når foreninger, organisationer og fonde indsamler penge hos velmenende danskere.

Det fastslår Indsamlingsnævnet, som siden 2014 har stået for kontrollen med indsamlinger.

Vores erfaring er, at de færreste regnskaber – herunder de regnskaber, som skal revideres af en statsautoriseret eller registreret revisor – overholder kravene.
Christian Lundblad, formand for Indsamlingsnævnet

Indsamlere skal en gang årligt aflevere et regnskab til Indsamlingsnævnet med bl.a. indtægter og udgifter. Hvis der er indsamlet over 50.000 kr., skal regnskabet være godkendt af en statsautoriseret eller registreret revisor.

Men selv om revisorerne skal ses som en del af kontrollen med indsamlingerne, sikrer det ikke, at regnskaberne lever op til reglerne, lyder det fra nævnet.

»Vores erfaring er, at de færreste regnskaber – herunder de regnskaber, som skal revideres af en statsautoriseret eller registreret revisor – overholder kravene,« siger nævnets formand, retspræsident Christian Lundblad, og nævner nogle eksempler:

Regnskaberne mangler meget ofte nødvendige underskrifter, f.eks. er det »tit«, at de ansvarlige for indsamlingen ikke har skrevet under på, at den er sket efter reglerne. Et andet »typisk problem« er, at det ikke klart fremgår af regnskaberne, om en udgift er en omkostning i forbindelse med en indsamling eller anvendelse af et overskud fra en indsamling.

»En meget stor del af regnskaberne opfylder ikke umiddelbart de formelle krav,« siger Christian Lundblad.

De mangelfulde regnskaber betyder, at nævnet bruger mange kræfter på at hente yderligere oplysninger hos indsamlerne, hvilket har været med til at skabe en pukkel af regnskaber. I øjeblikket venter 239 regnskaber på at blive gennemgået. Dertil kommer ca. 300 sager, hvor der skal rykkes for indsendelse af regnskab. Da loven kun har virket siden 2014, er det ikke muligt at sige noget om antallet af regnskaber, som ender med at blive underkendt.

Bestyrelsen i foreningen Familier med kræftramte børn godkendte i juni i fjor regnskabet for 2015, men i november 2016 havde nævnet stadig ikke gennemgået det. Som følge af offentlig kritik af regnskabet, tog nævnet sagen op og dumpede foreningens regnskab. Nævnet afventer nu et tillæg til regnskabet, som skal rette op på manglerne.

Kritikken af regnskaberne og revisorerne kommer bag på adm. dir. Charlotte Jepsen i revisorernes brancheorganisation FSR - Danske Revisorer.

»Jeg er meget overrasket, hvis der er generelle problemer med at leve op til reglerne, for generelt leverer vores medlemmer høj kvalitet og er meget opmærksomme på, at regnskaberne lever op til lovkravene,« siger hun.

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Indland
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her