*

Indland

Hver fjerde kommune fravælger fortsat Facebook

27 kommuner har endnu ikke en officiel Facebook-side. Det skaber ulige vilkår for oplysning og dialog mellem borgere og kommunerne, mener lektor.

Selvom hver fjerde kommune fortsat holder sig fra Facebook, hopper stadig flere kommuner på det sociale medie. I 2012 var blot 25 kommuner på Facebook mod 71 i 2016. Arkivfoto: Paul Sakuma

Selvom over tre millioner danskere er på Facebook hver dag, er det forsat hver fjerde kommune, som ikke har en officiel profil på det sociale medie.

Kommunernes indtog på Facebook giver ellers borgere mulighed for dialog, hurtig respons på spørgsmål og nem information om, hvad der sker i kommunen. Men det gælder altså ikke for borgere i 27 af de danske kommuner. 

De Facebook-løse kommuner misser en gylden chance for at oplyse og gå dialog med kommunens borgere, mener lektor i medievidenskab ved Aarhus Universitet, Jesper Tække.

»Hvor det førhen var telefon eller brev, er Facebook i dag ved at blive den primære kontaktflade til dialog med myndigheder. Som nærmeste offentlige myndighed har kommunerne derfor en pligt til at være der, hvor borgerne er. Så hvis kommunerne fravælger Facebook, glipper de en unik mulighed for at oplyse og gå i dialog med borgerne, mens tingene sker,« siger Jesper Tække.

En undersøgelse fra Kommunernes Landsforening (KL) fra marts 2015 viste, at hver syvende borger fulgte deres kommune på Facebook. Siden er en håndfuld nye kommuner sprunget med på det sociale medie, samtidig med at kommunernes Facebook-sider trækker flere følger til.

Hver fjerde unge bruger sociale medier mens de kører

Blandt andet derfor mener Jesper Tække, at det er et demokratisk problem, når en fjerdedel af kommunerne aktivt fravælger en officiel profil på Facebook.

»Den demokratiske proces bliver i højere grad tovejskommunikation, hvor kommunerne får feedback over Facebook. Borgerne vil høres og deltage i debatten, efter de sociale medier er blevet en kulturbærende platform. Så når hver fjerde kommune ikke er på Facebook, er der tale om, at borgerne har ulige vilkår for at deltage i den demokratiske dialog, når det f.eks. gælder skoler, veje og ældrepleje,« siger lektoren.

Men der er fortsat mulighed for at skrive læserbreve, gå til borgermøder eller kontakte kommunen telefonisk. Så borgere har vel stadig mulighed for at gå i dialog?

»Det er et meget lille fåtal, der kommunikerer på den måde. I dag sker oplysning og debat gennem sociale medier for den menige borger. Ikke i aviserne eller på borgermøder. Hvis en kommune fravælger Facebook, fratager den også borgernes mulighed for let og nemt at blive oplyst om, hvad der sker i deres lokalområde.«

En af de kommuner, der først tog det digitale skridt på Facebook, er Odder Kommune. I dag følger over hver fjerde borger kommunens Facebookside, der blev oprettet i 2008. Det er samtidig den største andel af borgere blandt kommunerne. Facebook-opslagene fra Odder er typisk små historier om skolerne, kulturlivet og de frivillige foreninger.

Sociale medier sætter fut i følelserne - og kan tilstoppe øregangene

»Vores Facebook rammer der, hvor borgerne er. Det skaber et fællesskab, når vi poster historier, som borgerne kan identificere sig med. På den måde bliver de opdateret på, hvad der sker i kommunen, og den mulighed ville vi aldrig have, hvis ikke vi var på Facebook,« siger kommunikationschef i kommunen, Rasmus Blicher.

Siden Odder Kommune gik online med en Facebook-side, er kommunikationen blevet udvidet med medier som Twitter, Youtube og Instagram. Og de sociale medier bliver endda brugt til at trække nye borgere til kommunen.

»Vi bruger systematisk sociale medier til at promovere kommunen over for aarhusianske børnefamilier. Vi lægger små videoer og solstrålehistorier om Odder Kommune på siden, og når folk liker og deler opslagene, kan vi nå ud til borgere fra andre kommuner. Det ville kræve ekstremt mange ressourcer, hvis ikke vi var på Facebook,« siger Rasmus Blicher.

Storskrald hitter på Facebook

Modsat Odder har store kommuner som Aarhus og Odense aktivt fravalgt at hoppe med på Facebook-bølgen. I Odense Kommune er det en løbende debat, om man skal slutte sig til de 71 Facebook-kommuner.

»Jeg vil ikke afvise, at vi går glip af at brande kommunen optimalt, og at vores dialog med borgerne kan forbedres med en Facebook-side. Men det er også et ressourcespørgsmål. Hvis vi opretter en officiel side, skal indholdet have kvalitet og give mening for borgerne. Ellers kan det have den modsatte effekt,« siger kommunikationschef i Odense Kommune, Michael Bruhn Frederiksen.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Indland
Annonce
Søg i vejviseren
Annonce
Biler
En meget begejstret anmelder: Audi har med A3 begået et kæmpeskridt for biludviklingen
Det, der ligner et facelift med den bløde pensel, er i virkeligheden en af sæsonens helt store nyheder. Den nye Audi A3 indeholder elementer, som man ellers mest forventer af fremtidens biler. 
Se flere
En spændende nyskabelse
I JP Aarhus 18/5 beskrives et særdeles spændende projekt med en stiforbindelse i Sydhavnskvarteret til Frederiks Plads – altså på tværs af Spanien. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her