*

Indland

Kritik: Rapport om Kattegat-bro er skrevet med ført hånd

En urimelig forskel i behandlingen af Kattegat og Femern, lyder kritikken.

En meget lav trafikvækst kombineret med et særligt risikotillæg på 50 pct. lagt oven i prisen på en Kattegat-bro tyder på, at Transportministeriets rapport, der kom lige før jul, er skrevet med ført hånd for at lukke enhver diskussion om en Kattegat-bro, mener flere eksperter.

»Når det handler om Kattegat, er man gået ud fra ”worst case”, mens man har brugt ”best case”, når det handler om Femern. Resultatet har været givet på forhånd,« mener tidligere trafikchef i Vejdirektoratet Knud Erik Andersen, der har kritiseret grundlaget for Femern-broen.

Trafikforsker Uffe Jacobsen, der for 10 år siden var med til at ”føde” idéen om en Kattegat-bro, er enig:

»Det er et politisk bestillingsarbejde, der ligger på kanten af, hvad et konsulentfirma kan være bekendt. Jeg tror, at nogen har holdt fast i penneskaftet,« siger han.

Trafikvæksten er afgørende for en ny bro. I Kattegat-rapporten regner man med en trafikstigning på 27 pct. fra 2011 til 2030, mens man for Femern har kalkuleret med en stigning på 47 pct.

Især tallet for Kattegat ligger ifølge eksperter langt fra virkeligheden: Siden 2011 er den generelle trafik steget med 6 pct., mens trafikken på motorveje er vokset med 16 pct. Går man tilbage til 2000, er væksten hhv. 17 og 60 pct. for veje og motorveje.

Selv med det lave væksttal i Kattegat-rapporten tror transportdirektør Jens Egdal fra konsulentfirmaet Rambøll ikke på transportministerens konklusion om, at en Kattegat-bro til 118 mia. kr. bliver så dyr, at økonomien ikke hænger sammen.

»Hvis der kommer næsten tre gange så mange biler og mange gange flere togpassagerer på Kattegat end på Femern – hvilket der gør ifølge rapporten – hvorfor er Kattegat så ikke et godt projekt, når det koster mindre end dobbelt så meget at bygge som Femern?« spørger han.

Transportminister Hans Christian Schmidt afviser kritikken:

»Rapporten er selvfølgelig ikke skrevet med ført hånd. Den baserer sig på beregninger fra landstrafikmodellen, som er udarbejdet af nogle af Danmarks førende forskere på Danmarks Tekniske Universitet, DTU,« lyder det fra ministeren.

Følg
Jyllands-Posten
Læserbrev: Kattegat-forbindelsen bør ses som to selvstændige projekter
Johannes Heebøll, Håstrupvej 16, Smidstrup, Fredericia
Første projekt kunne være et Samsø, der bliver landfast med Jylland. Herefter kan man jo drøfte en forbindelse mellem Samsø og Sjælland, der tilsyneladende i afstand, placering af sejlrende m.v. svarer til den lidt sydligere Storebæltsforbindelsen.
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Indland
Annonce
Søg i vejviseren
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her