Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Globale kostråd har brug for en opdatering

Marie Raes, kostvejleder, Vrads, Bryrup

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Man kan ikke påstå, at mine synspunkter vedr. kost og sundhed er populære i det ganske land. Heldigvis får jeg meget opbakning fra helt almindelige mennesker. Men der, hvor mine synspunkter får modstand, er i ”de højere luftlag”, hvor der trænger til at blive rusket op.

Hjerteforeningens direktør, Kim Høgh, kom op i det blodrøde felt efter en af mine kronikker i JP, og han følte sig kaldet til at udbringe et »kostrådene længe leve.« Men samtidig siger han, »at danskerne ikke i tilstrækkelig grad føler sig tilskyndet til at spise efter kostrådene.« Foreningen af Kliniske Diætisters formand, Mette Pedersen, siger, at problemet med kostrådene er, at folk ikke følger dem.

To væsentlige aktører, der åbenlyst erkender, at kostrådene har spillet fallit. Ville det ikke være på høje tid at få lavet kostråd, som danskerne vil og kan følge? Ingen bør holde fast i noget, der ikke virker, især ikke når det gælder en hel befolknings helbred.

At kostrådene også rent sundhedsmæssigt er ude i hampen, gør stædigheden og apatien endnu mere absurd.

Begge formænd mener, at kostrådene er valide og opdaterede ift. nyeste forskning. Desværre for kostrådenes validitet er der kommet to nye undersøgelser, som dels påviser, at beviset ikke er tilstrækkeligt for, at fuldkorn er godt mod hjerte-kar-sygdomme (organisationen Cochrane), dels at højt kulhydratindtag er forbundet med højere risiko for total dødelighed, mens totalt fedtindtag er relateret til lavere total dødelighed (tidsskriftet The Lancet). Desuden understreger sidstnævnte undersøgelse, at globale kostråd bør tages op til fornyet overvejelse i lyset af disse resultater.

Samlet set er der ingen grund til at skåle for de nuværende kostråd. Det ville være fantastisk, hvis man turde tage skeen i den anden hånd og gå foran i arbejdet med at få de officielle kostråd opdateret på baggrund af nyeste forskning.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også Jyllands-Posten på X.