Skal jeg le eller græde?
Kære Nina Kubel. Jeg ved næsten heller ikke, om jeg skal le eller græde af din irettesættelse af Joachim B. Olsen i søndagsudgaven af JP 10/9.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Kære Nina Kubel. Jeg ved næsten heller ikke, om jeg skal le eller græde af din irettesættelse af Joachim B. Olsen i søndagsudgaven af JP 10/9.
Jeg formoder, at du er ung, og derfor vil jeg nøjes med at le.
Det rent faglige er ikke mit ærinde, men lad mig blot minde dig om, at økonomi ikke er nogen eksakt videnskab. Nej, det, jeg vil påtale, er dit åndshovmod. Enklest illustreret ved din bemærkning: »Jeg er uddannet nationaløkonom,« underforstået, du ved jo nok, hvad det drejer sig om – modsat Joachim B. Olsen.
Det minder mig om det, din oecon.-kollega (uden sammenligning overhovedet) og min bestyrelseskollega igennem mange år professor, dr. oecon. Bendt Rørsted sagde møntet på lignende ytringer: »Tilbøjeligheden til at tage sig selv højtideligt er omvendt proportional med ens subjektive uvidenhed.«