*

Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som Jyllands-Posten publicerer. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

Flere kæmpemøller må gerne ødelægge landskabet

Vestas adm. direktør, Anders Runevad (AR), refereres i Energiwatch 5/5 for, at der skal flere kæmpemøller op i det danske landskab som en reklame for danske vindmøller på verdensplan.

Vestas adm. direktør, Anders Runevad (AR), refereres i Energiwatch 5/5 for, at der skal flere kæmpemøller op i det danske landskab som en reklame for danske vindmøller på verdensplan.

AR forstår ikke, hvorfor flere og flere kommuner nægter at opstille kæmpemøller. At disse 150 m høje industriinstallationer ødelægger kommunernes bedste landskabslokaliteter og driver landbefolkningen fra hus og hjem, indgår ikke i direktørens overvejelser.

Det skulle efter AR’s mening være god reklame for landvindmøller, at Danmark er inde i en proces af systematisk landskabsødelæggelse ved hjælp af kæmpemøller. Dette selv om det efterhånden står klart, at kæmpemøllerne er beregnet til opstilling på havet, hvor de i øvrigt også yder 50 til 100 pct. mere elenergi end på land. AR refereres også for, at vindenergi udgør mere end 40 pct. af det samlede energiforbrug. Det rigtige tal er 8 pct. ifølge Danmarks Statistik 2016 og nærmere 5 pct., hvis man fraregner, hvad Danmark tvangsmæssigt eksporterer i vindrige perioder.

Vindmøllestrøm kommer i tilfældige klumper, når det blæser, og denne energiform kan derfor ikke sammenlignes med styrbar energi. Vindmøllestrøm er i mange sammenhænge værdiløs, fordi overproduktion eksporteres til dumpingpriser, og produktionen skal balanceres med dyr import eller backup i vindstille perioder.

De spredte klynger af landmøller kræver kabler og transformerstationer spredt ud over hele landet; milliardomkostninger, der behændigt skjules blandt elregningens mange, ekstra poster, og derfor ikke synliggøres, når politikerne på befolkningens vegne uddeler tilskud. Dyre kabler til udlandet løber allerede op i tocifrede milliardbeløb – en ny samfundsomkostning, der er en følge af, at Danmark ikke mere er selvforsynende med el, men må håbe på, at nabolandene kan levere, når vindmøllerne står stille. Lige meget hvor mange møller AR kan få opstillet i Danmark, skal der ligge 100 pct. backup fra andre styrbare energikilder, for at landet ikke går i sort.

Hvis AR vil gøre Vestas og Danmark en tjeneste, så sæt vindmøllerne ud på havet, hvor det blæser mere og mere jævnt over tid. En fordel, når elnettet skal balanceres. Det er en national katastrofe, at det er lykkedes vindmølleindustrien at overtale politikerne til en trecifret milliardinvestering, der ikke løser energiforsyningen, men fordobler udgifterne til el og samtidig hæsliggør det danske landskab.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet - klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Debat: Landvind er den billigste energikilde
Michael Simmelsgaard, landechef Danmark hos Vattenfall
Jyllands-Posten har nok engang 29/8 begået en leder, hvor man helt unuanceret skyder på vindmøller og de forfærdelige ting, de afstedkommer.
Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
  • Har du spørgsmål? Find svaret her
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce

Blog: Det radikale blodbad er startet

Jens Kindberg
Nu starter nedsmeltningen hos Det Radikale Venstre

Blog: Derfor elsker jeg cykling og hader fodbold

Mikael Jalving
Cykling er konservativt. Den dyrker gentagelsen, vanen, øvelsen, kontinuiteten og respekten for det givne. Cykling er ikke kun en kirke, cykling er også en kongerække.

Karin Riis-Jørgensen: Stor risiko for at Danmark ender på EU's b- eller c-hold

Karin Riis-Jørgensen, tidligere MEP (V), Senior Rådgiver hos Kreab, København K
EU-Kommissionens formand arbejder med en byge af forslag, der skal styrke eurosamarbejdet, hvor Danmark ikke er med. Dermed svækkes Danmarks position i EU.
Annonce
Annonce
Biler
Den praktiske Volvo er på vej og vil være helt sin egen
Volvos nye XC40 er designet til moderne storbymennesker. Derfor er bilen proppet med praktiske detaljer, men også topmoderne teknik. Dansk introduktion til februar næste år. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her