*

Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som Jyllands-Posten publicerer. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

Lad os investere klogt, helhedsorienteret og langsigtet i fremtidens transport

Jeg vil udtrykke et inderligt ønske om, at vi snart får ryddet op i de forskellige forligskredse på området og derved genskabt sammenhæng, helhed og langsigtet planlægning i dansk transportpolitik.

En del af Danmarks vækst holder i kø på motorvejene. Det gør Danmark fattigere, end vi burde være. Illustration: Rasmus Sand Høyer

I 2014 blev den daværende S-finansminister klar over, at der var opstået en såkaldt investeringsudfordring, hvor de samlede offentlige anlægsudgifter i kommuner, regioner og staten var kommet op over stregen med deraf følgende manglende råderum. Derfor står vi lige nu med det frustrerende paradoks, at vi ikke kan disponere de trafikmilliarder, der rent faktisk er til rådighed efter returløb til infrastrukturfonden fra afsluttede anlægsprojekter.

Det er ærgerligt, for der er meget hårdt brug for investeringer en række steder i landet. Ikke mindst på vejnettet, hvor kapaciteten er kommet meget bagud i forhold til trafikmængden. De derved opståede flaskehalse koster samfundet dyrt og trafiksikkerheden svækkes. Jeg ser frem derfor til, at regeringen sammen med øvrige ansvarlige partier snart får løsnet op for denne alvorlige udfordring ved, at der i en kommende 2025-plan afsættes et stor råderum til trafikale investeringer.

Det rejser spørgsmålet: Hvor skal vi så satse pengene i de kommende års trafikaftaler? For at få gode svar og fokus på dette spørgsmål, afholder Venstre den 26. april en stor konference på Christiansborg om fremtidens transport. En række interessante oplægsholdere fra bl.a. fagbevægelsen, FDM, Cyklistforbundet transportbranchen og erhvervslivet kigger i krystalkuglen og giver deres bud på fremtidens transport. Desuden medvirker transportordførerne fra alle folketingets partier i konferencen. Hvilken rolle kommer ny teknologi, herunder selvkørende biler, til at spille? Hvordan tilgodeser vi bedst behovet for højklasset kollektiv pendlertransport ind i de større byer – med dyre letbaner eller effektive og komfortable BRT-busser? Hvordan opnår vi en grønnere transport uden at svække Danmarks konkurrencekraft? Og hvad betyder alt dette for fremtidens investeringer i infrastrukturen – skal der satses på mere asfalt eller flere togskinner? Jeg ser meget frem til at blive klogere på disse spørgsmål.

Nogle ynder at fremstille Venstre som en flok sorte asfaltbaroner, der slet ikke bekymrer sig om kollektiv transport. Intet er mere forkert.

Der hersker dog ingen tvivl i mit sind om, at vi på kort og mellemlang sigt - frem mod 2030 - er nødt til at få løst de mange vejmæssige hængepartier landet over.

En del af Danmarks vækst holder i kø på motorvejene. Det gør Danmark fattigere, end vi burde være. Vi kan ikke fortsætte med at bruge stort set alle rådige penge på skinner, herunder eksempelvis på en ekstremt dyr – og for en stor dels vedkommende totalt ufinansieret - timemodel i regi af Togfonden. Eller på flere letbaner, der er dyre i både anlæg og drift. Når det gælder jernbanen, bør vi i stedet satse kraftigt på at få langt flere tog til tiden, så køreplanerne bliver et troværdigt løfte til passagerne. Det kræver fortsat elektrificering af banen samt effektiv udrulning af det store signalprojekt.

Nogle ynder at fremstille Venstre som en flok sorte asfaltbaroner, der slet ikke bekymrer sig om kollektiv transport. Intet er mere forkert. Det er naturligvis et både-og. Men i første omgang må og skal vi have indhentet det forsømte på vejnettet – det trygler både virksomhederne og deres pendlende medarbejdere om. Og det er afgørende for at sikre fortsat vækst og jobskabelse i hele Danmark. En række vigtige vejprojekter ligger allerede grydeklare med anlægslove og VVM-undersøgelser, men finansieringen mangler fortsat.

Desuden skal vi tage nøje bestik af fremtidens transport, hvor køretøjer på gummihjul, herunder også cyklen, utvivlsomt får en meget stor rolle. Samtidig skal der i fremtiden køre masser af pålidelige eltog – og senere også regionale, grønne brinttog - på de eksisterende skinner, som vi siden 2009 har brugt rigtig mange milliarder på at opgradere. Endelig skal den alt for dyre togdrift effektiviseres, bl.a. i kraft af velforberedte udbud med inddragelse af positive erfaringer fra andre lande.

Afslutningsvis vil jeg udtrykke et inderligt ønske om, at vi snart får ryddet op i de forskellige forligskredse på området og derved genskabt sammenhæng, helhed og langsigtet planlægning i dansk transportpolitik. Så får borgerne nemlig mest for pengene, ligesom vi sikrer bedre og mere langtidsholdbare løsninger på samfundets transportpolitiske udfordringer.

Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
  • Har du spørgsmål? Find svaret her
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce

Blog: VLAK-regeringen vakler - en VIRK-regering vil virke

Jens Kindberg
Radikales hede drømme om samarbejde med blå blok med Kristian Jensen i front er ikke helt tossede.

Blog: Den franske tragedie

Morten Uhrskov Jensen
Elitens svigt af eget folk i Frankrig er skræmmende læsning.
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her