Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Det er uretfærdigt og umenneskeligt, at Seva skal sendes hjem til Ukraine

Hvorfor sende en velintegreret familie hjem, når de ikke har et hjem at tage hjem til, når det er sådan nogle kloge hoveder, vi har brug for i fremtidens Danmark?

Victoria Tryggedsson, gymnasieelev

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

I tirsdags fik min ven Seva den frygtelige besked, at han og hans familie skal sendes tilbage til Ukraine.

De har boet på Randers Asylcenter i en del af de næsten tre år, de har været i Danmark.

De startede med at skulle besøge familie i Danmark, men da krigen i Ukraine blussede op, så var det for farligt at tage hjem igen. De søgte derfor asyl i Danmark. De har nu kun til onsdag, og så bliver de smidt ud af Danmark.

Men hvad skal de vende hjem til? De har ingen anelse om, hvad der venter dem i Ukraine, da der har været grimme episoder med flygtninge, som vender hjem. Vsevolod, som han egentlig hedder, er en af de dygtigste unge, jeg kender. Med Sevas faglige niveau, fik han ikke nok ud af den undervisning, som asylansøgere i Danmark normalt for tilbudt, og derfor opsøgte han selv Randers Statsskole.

Han er optaget på naturvidenskabelig linje og mangler nu kun 1,5 år af gymnasiet. Hvis vi sender ham hjem, vil det være uden en eneste mulighed for at færdiggøre den uddannelse, som han fortjener.

Udover det boglige er han også et musisk geni. Han har spillet klaver i mange år og har på Randers Statsskole også lært at spille tværfløjte. Nu agerer han både som fløjtenist og sanger for forholdsvis vores orkester og kammerkor. Hans forældre har fået praktikpladser, og hans to yngre brødre (8 og 11 år) går i normal folkeskole i en asylklasse, og har derfor også undervisning sammen med danske børn.

Familien er i flere måneder efter deres afslag på asyl blevet glemt af politiet. Overset af staten simpelthen. De har gået hver eneste dag og været bange for, om det nu skulle blive dagen, hvor de ville blive smidt hjem. At der for det første ikke bliver givet klar besked til den familie, er for det første helt forkert, men at de så først i tirsdags får at vide, at de har opholdt sig ulovligt i Danmark, at de ikke må have praktik og kun har en uge tilbage her.

Jeg synes, det er uretfærdigt og umenneskeligt. Seva skal forlade kæreste, venner og klasse i Danmark, og jeg ved, at hans familie også er lige så påvirkede af det her, som han er.

Hvorfor sende en velintegreret familie hjem, når de ikke har et hjem at tage hjem til, når det er sådan nogle kloge hoveder, vi har brug for i fremtidens Danmark?

Vi ved ikke, hvad man kan gøre, men vi ønsker mere fokus på det her, for det er alt andet end den rigtige måde at behandle mennesker på. Hvad siger I? Og hvad kan man gøre?