*

Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som Jyllands-Posten publicerer. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

Kan transportministeren omvendes mht. tog?

I JP 9/1 kom venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen (KPL) med udtalelser til fordel for biler og asfalt frem for tog, som han mener hører fortiden til.

I JP 9/1 kom venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen (KPL) med udtalelser til fordel for biler og asfalt frem for tog, som han mener hører fortiden til. Det er ikke første gang, han kommer med den slags udtalelser, ligesom han næppe forsømmer nogen lejlighed til at udtale sig negativt om tog, togfond og timemodellen. Derfor er det måske på tide, at Jyllands-Posten foreholder ham Jyllands-Postens kronik 8/12 2008, hvor bl.a. følgende kan læses:

»I fremtiden skal den kollektive transport løfte det meste af væksten i trafikken. Derfor skal det være nemmere, hurtigere og mere attraktivt at rejse med tog, og derfor er den grønne linje i regeringens investeringsplan en massiv satsning på skinner frem for asfalt. Flagskibet i den kollektive trafik bliver den såkaldte timemodel, der vil gøre det muligt at køre med tog mellem de største danske byer på en time eller mindre. Det betyder, at turen fra København til Odense kommer ned på en time. Det samme gør turen mellem Odense og Aarhus og mellem Aarhus og Aalborg. Og på længere sigt vil turen mellem Odense og Esbjerg også kunne gøres på en time. Timemodellen betyder, at det er nødvendigt at udbygge jernbanekapaciteten mellem Ringsted og København. I dag er der trængsel på skinnerne, og togene holder ofte i kø. En ny jernbane mellem Ringsted og København vil betyde store tidsmæssige besparelser for de sjællandske pendlere. Samtidig vil vi løfte trafikken mellem landsdele mærkbart.«

Denne kronik er særlig interessant, idet den er skrevet af daværende finansminister Lars Løkke Rasmussen (V) og transportminister Lars Barfoed (C).

KPL næppe vil lade sig omvende af sine politiske modstandere, men måske kunne han lade sig påvirke af en kronik skrevet af bl.a. sin egen partiformand.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
  • Har du spørgsmål? Find svaret her
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce

Blog: Ord har betydning

Holger K Nielsen
Det hævdes ofte, at kun handlinger betyder noget i politik. Hvad man går rundt og siger er ligegyldigt, for det er kun ord.

Blog: JP er mere pluralistisk end Berlingske

Jens Kindberg
Tolerancen og mangfoldigheden har trange kår på Berlingske.

Blog: Farvel og tak. Jeg trækker mig bukkende tilbage

Finn Slumstrup
Gennem de seneste to år har jeg haft det privilegium at være blogger her på JP.
Annonce
Annonce
Syv fantastiske oplevelser i Kinas gamle kulturby
Suzhou, som kaldes Østens Venedig på grund af de mange kanaler, rummer nogle af Kinas smukkeste haver, templer og museer med genstande, der fortæller byens flere tusind år lange historie. 
Se flere
Syv fantastiske oplevelser i Kinas gamle kulturby
Suzhou, som kaldes Østens Venedig på grund af de mange kanaler, rummer nogle af Kinas smukkeste haver, templer og museer med genstande, der fortæller byens flere tusind år lange historie. 
Se flere
Mange har sprunget 2017 over
4 af 10 aarhusianere har endnu ikke interesseret sig for kulturhovedstadsåret. Det er som forventet, mener både borgmester og ledelsen af Aarhus 2017. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her