*

Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som Jyllands-Posten publicerer. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

Kan transportministeren omvendes mht. tog?

I JP 9/1 kom venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen (KPL) med udtalelser til fordel for biler og asfalt frem for tog, som han mener hører fortiden til.

I JP 9/1 kom venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen (KPL) med udtalelser til fordel for biler og asfalt frem for tog, som han mener hører fortiden til. Det er ikke første gang, han kommer med den slags udtalelser, ligesom han næppe forsømmer nogen lejlighed til at udtale sig negativt om tog, togfond og timemodellen. Derfor er det måske på tide, at Jyllands-Posten foreholder ham Jyllands-Postens kronik 8/12 2008, hvor bl.a. følgende kan læses:

»I fremtiden skal den kollektive transport løfte det meste af væksten i trafikken. Derfor skal det være nemmere, hurtigere og mere attraktivt at rejse med tog, og derfor er den grønne linje i regeringens investeringsplan en massiv satsning på skinner frem for asfalt. Flagskibet i den kollektive trafik bliver den såkaldte timemodel, der vil gøre det muligt at køre med tog mellem de største danske byer på en time eller mindre. Det betyder, at turen fra København til Odense kommer ned på en time. Det samme gør turen mellem Odense og Aarhus og mellem Aarhus og Aalborg. Og på længere sigt vil turen mellem Odense og Esbjerg også kunne gøres på en time. Timemodellen betyder, at det er nødvendigt at udbygge jernbanekapaciteten mellem Ringsted og København. I dag er der trængsel på skinnerne, og togene holder ofte i kø. En ny jernbane mellem Ringsted og København vil betyde store tidsmæssige besparelser for de sjællandske pendlere. Samtidig vil vi løfte trafikken mellem landsdele mærkbart.«

Denne kronik er særlig interessant, idet den er skrevet af daværende finansminister Lars Løkke Rasmussen (V) og transportminister Lars Barfoed (C).

KPL næppe vil lade sig omvende af sine politiske modstandere, men måske kunne han lade sig påvirke af en kronik skrevet af bl.a. sin egen partiformand.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Debat: Nedlæg Mindelunden
Birgitte Asmussen, kontorassistent, psykoterapeut, Fynsvej 75, 3. tv. Kolding
Debat: Jeg skammer mig over at være dansker
Gert S. Haurum, byrådsmedlem i Gråsten i tre perioder 94-09, Buskmosevej 12, Gråsten
Efter at have læst astrofysikeren Uffe Hellstens kronik i JP 24/7 og fulgt sagen må jeg desværre for første gang i mit lange liv tilstå, at jeg skammer mig over at være dansker.
Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
  • Har du spørgsmål? Find svaret her
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce

Blog: 80 mia. kr. er prisen for inkompetente og uduelige politikere

Rune Lund
Det er en gigantisk skandale, at SKAT nu ser ud til at blive nødt til at kaste en hvid pind efter 80 mia. kr., hvoraf størstedelen for længst burde have ligget i statskassen. Det gør kravet om en kommissionsundersøgelse af skandalerne i SKAT, der kan placere et politisk ansvar, endnu mere aktuelt.

Blog: Damebladsstof er eksistentialisme

Rune Toftegaard Selsing
Damebladsstoffet fortæller bedre end noget andet i avisen, hvad det vil sige at være menneske i dag.

Blog: En tølper

David Trads
Debatten må gerne være hård, men jeg accepterer ikke at blive kaldt landsforræder.

Debat: Valget i Frankrig afslører en ny politisk skillelinje

ANNE APPLEBAUM
Mens den vigtigste politiske skillelinje i Frankrig førhen havde med statens størrelse at gøre, har den nye politiske skillelinje ikke noget at gøre med økonomi overhovedet. Den har at gøre med forskellige syn på selve Frankrigs identitet.
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her