*

Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som Jyllands-Posten publicerer. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

Kan transportministeren omvendes mht. tog?

I JP 9/1 kom venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen (KPL) med udtalelser til fordel for biler og asfalt frem for tog, som han mener hører fortiden til.

I JP 9/1 kom venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen (KPL) med udtalelser til fordel for biler og asfalt frem for tog, som han mener hører fortiden til. Det er ikke første gang, han kommer med den slags udtalelser, ligesom han næppe forsømmer nogen lejlighed til at udtale sig negativt om tog, togfond og timemodellen. Derfor er det måske på tide, at Jyllands-Posten foreholder ham Jyllands-Postens kronik 8/12 2008, hvor bl.a. følgende kan læses:

»I fremtiden skal den kollektive transport løfte det meste af væksten i trafikken. Derfor skal det være nemmere, hurtigere og mere attraktivt at rejse med tog, og derfor er den grønne linje i regeringens investeringsplan en massiv satsning på skinner frem for asfalt. Flagskibet i den kollektive trafik bliver den såkaldte timemodel, der vil gøre det muligt at køre med tog mellem de største danske byer på en time eller mindre. Det betyder, at turen fra København til Odense kommer ned på en time. Det samme gør turen mellem Odense og Aarhus og mellem Aarhus og Aalborg. Og på længere sigt vil turen mellem Odense og Esbjerg også kunne gøres på en time. Timemodellen betyder, at det er nødvendigt at udbygge jernbanekapaciteten mellem Ringsted og København. I dag er der trængsel på skinnerne, og togene holder ofte i kø. En ny jernbane mellem Ringsted og København vil betyde store tidsmæssige besparelser for de sjællandske pendlere. Samtidig vil vi løfte trafikken mellem landsdele mærkbart.«

Denne kronik er særlig interessant, idet den er skrevet af daværende finansminister Lars Løkke Rasmussen (V) og transportminister Lars Barfoed (C).

KPL næppe vil lade sig omvende af sine politiske modstandere, men måske kunne han lade sig påvirke af en kronik skrevet af bl.a. sin egen partiformand.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Politiet er for presset: Lad os privatisere køreprøven
Søren Gade, folketingsmedlem (V) | Preben Bang Henriksen, folketingsmedlem (V)
En privatisering vil reducere ventetiden på køreprøver og give politiet mulighed for at prioritere sine ressourcer.
Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
  • Har du spørgsmål? Find svaret her
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce

Blog: Mere klan, mindre islam, tak

Morten Uhrskov Jensen
Den tredje verdens klankultur er vigtigere end religionen islam.

Blog: EU fylder 60 år – og det er værd at fejre

Jens-Kristian Lütken
Folkevandringer og globaliseringens skyggesider bliver EU's udfordringer de kommende år.

Blog: Jeg frygter sommeren. Min krop er slet ikke klar

Siddik Lausten
Jeg frygter at skulle stå ved havnebadet i København foran unge veltrænede mænd og konkurrere om kvindernes blikke.

Debat: ”Keine Experimente”

JETTE ELBÆK MARESSA
60 år efter Konrad Adenauers berømte slogan har det fået en ny dimension.

Kommentar: EU-skepsis i grænseland

Jette Elbæk Maressa
Vælgerne i Saarland stemte AfD ind i delstatsparlamentet.
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her