Unge skal ud og brænde fingrene
Folkeskoleelever, der interesserer sig for iværksætteri, oplever tit ventetid og papirarbejde i forbindelse med at stifte virksomhed, og det holder dem tilbage.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Et gammelt ordsprog, som de fleste har stiftet bekendtskab med, lyder, at man skal lære af sine fejl. Derfor undrer det mig, at modargumentet for at give umyndige nemmere tilladelse til at starte virksomhed er, at det kan resultere i en gæld til den umyndige.
Ja, bevares, det er en mulighed – det er blot værd at huske på, at før et lån kan arrangeres, så kræves det, at en långiver – bankmand eller investor – erklærer sig enig i, at den umyndige er i stand til at drive virksomhed.
Samme usikkerhed hersker uanset alder. Og lad os antage, den umyndige fejler med sin første virksomhed – så har han/hun lært en hel masse, der kan bidrage til, at den næste virksomhed, iværksætteren starter, skaber arbejdspladser og vækst i Danmark. I mine seks måneder som iværksætter har jeg lært mere om virksomhedsdrift, markedsføring og bogføring, end jeg nogensinde har på skolebænken.
Når jeg taler med folkeskoleelever, der interesserer sig for iværksætteri, er det tit ventetid og papirarbejde i forbindelse med at stifte virksomhed, der holder dem tilbage. Det er ærgerligt. Som samfund bør vi fremhjælpe og bidrage til, at vi får flere yngre iværksættere. Papirarbejdet og lovgivningen bør ikke stå unødvendigt i vejen for motiverede, initiativtagende, målrettede og arbejdsomme unge.
Der er mange måder, hvorpå man kan starte virksomhed – heldigvis. En bilforhandler vil formentlig påkræve et etableringsbudget, hvor der står millioner af kroner til indkøb af biler, lager, kontormøbler og andet. Men iværksætteri kan være meget andet. Det kunne være en ung gut med interesse for at lave hjemmesider, som blot kræver 250 kr. at begynde med til at købe et domænenavn til hans hjemmeside. Og hvis hans virksomhed går ned, så er mit bud, at der fortsat vil være havregryn i skuffen, vand i hanen og tøj på kroppen.
Til gengæld tør jeg også stå på mål for at ytre, at han har fået erhvervsgavnlige erfaringer, der kun vil bidrage til hans fremtidige iværksætteri, arbejde eller skolegang.
Jeg lærte først at lave regnskab, bogføre og afregne moms, da jeg selv sad med det i hånden.