Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Vi bør ikke acceptere stress og dårlig trivsel

Charlotte Bang | f, oredragsholder og virksomhedscoach International House, Bella Center København

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

For chefer, ledere og medarbejdere kan det ofte være svært at snakke om stress og dårlig trivsel på arbejdspladsen, og det er selv om, at det bliver et større og større problem på landsplan. Hvordan skal vi håndtere stress og dårlig trivsel på en bedre og sundere måde?

Mit indtryk er, at mange arbejdspladser investerer en masse tid og penge i kurser som: timemanagement, mindfulness, konflikthåndtering, teambuilding etc. Hvordan bliver disse værktøjer brugt i praksis? Og virker det? Hvem sørger for, at den nye viden bliver implementeret på arbejdspladsen?

Hvad gør ledere og medarbejdere for at finde årsagen til, hvorfor de er stressede eller trives dårligt på deres arbejdsplads? Jo, ofte søger de hen imod mere håndgribelige og synlige ting, der er nemmere at forholde sig til. Det kunne være den store stak papirer på skrivebordet, som man kan synes er helt uoverskuelig at komme igennem. En anden ting er kalenderen, som er booket op med møder og opgaver fra morgen til aften, og samtidig er der også lige alle aftalerne uden for arbejdet. Jeg mener i lige så høj grad, at forklaringen findes i ens ubevidste sind.

Det er min erfaring, at stress og dårlig trivsel ofte er forbundet med ubevidste følelser eller overbevisninger. Derfor bør vi i bearbejdningen af stress og dårlig trivsel sørge for at arbejde med vores ubevidste sind. Det styrer i stor grad vores liv, tanker, adfærd og kommunikation.

Det er altså de ting, som vi ikke italesætter eller bare helst ikke snakker om, som ender med at påvirke os negativt, og i værste fald kan det føre til stress og dårlig trivsel.

Med andre ord, er et af mine budskaber, at vi bør benytte os af alternative tilgange, for at komme stress på arbejdspladsen til livs. Mit forslag om at tage udgangspunkt i det ubevidste sind, mener jeg vil kunne forebygge stress og skabe bedre trivsel.

I sidste ende er det lig med bedre resultater, større succes og en bedre bundlinje.