Skatten skal sættes op
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Kære politikere i kommuner og folketing. Det er meget svært at forstå, at vi sparer på de mest værdifulde velstandsgoder som plejehjem, skoler og sygehuse. Der er sikkert en god forklaring på dette, eller der kommer en god løsning i morgen. Men det er, som om at I taler ned til befolkningen. Der kan ikke rationaliseres mere. Ligegyldigt, hvor mange regneark der laves. Beviserne hober sig op rundt omkring, vi rutsjer stille og roligt ned af velstandsstigen.
Jeg kan godt forstå, at en enlig mor på kontanthjælp ikke kan få det til at nå sammen, og at det ikke er betryggende for pårørende, at deres gamle far ligger med en fyldt ble uden at vide, hvornår den skiftes.
Jeg kan godt forstå, at personalet på vore sygehuse stresser af sted og ikke når aftalte ting på afdelingen, og at vore lærere ikke får forberedt sig til undervisningen, og den derfor bliver til en stangvare. Jeg kan godt forstå den ansøger til førtidspension, der er slidt op og nu befinder sig i et hamsterhjul i et ressourceforløb.
Det, jeg ikke kan forstå, er, at man snakker om skattelettelser. Man burde i stedet for sætte skatten op og målrette denne stigning til at sikre en rimelig service til de borgere, børn og unge, der lige nu lider under de konstante besparelser, som nu har varet ved i rigtig mange år.
Hvis den fortsætter, vil en polarisering mellem de folk, som har behov for hjælp i Danmark, ende i en kamp med de, vi skal hjælpe i verdens brændpunkter. Historien fortæller om, hvordan det gik, sidste gang det skete.