*

Debatindlæg

Traditionelle arabiske mænd har et forkvaklet forhold til kvinder og sex

Der findes alt for mange arabiske mænd, som puster sig op og føler sig i sin gode ret til at se ned på kvinder og uden tøven kalder dem luder.

Den arabiske verden betyder rigtig meget for mig, og jeg elsker at komme der. Der er næsten ikke den afkrog, jeg ikke har været i, og uanset hvilket af de arabiske lande jeg har besøgt, er jeg generelt blevet mødt med en meget stor venlighed og gæstfrihed.

Det er så opløftende at se, hvor stærkt familiesammenholdet er her, og hvor meget man respekterer de ældre. En tur på et marked er en symfoni af dufte og intense smagsoplevelser, og hvor end jeg vender og drejer mig, mærker jeg med stolthed historiens vingesus.

Når det så er sagt, er der desværre et meget stort men. Den arabiske kultur har en bagside, som jeg foragter. Det er de traditionelle arabiske mænds forkvaklede forhold til kvinder og vold – en giftig blanding af religion og kultur. Det er mænd med stort M, som er kvindehadende, selvhævdende og svælger sig i stammementalitet.

Hermed ikke sagt, at dette gælder alle arabiske mænd, men hånden på hjertet så findes der alt for mange, som puster sig op og føler sig i sin gode ret til at se ned på kvinder og uden tøven kalder dem luder. Det gør mig meget vred at være vidne til det hykleri og den dobbeltmoral, de udviser i forhold til sex og kvinder, og det er ikke noget, som hører hjemme nogen steder i verden – slet ikke i Vesten og Danmark.

For den type mænd er det helt i orden at have sex med mange kvinder, men når de skal giftes, skal det for alt i verden være med en jomfru. Kvinder deles op i luder og Madonna. Den slags mænd behandler kvinder som et tag-selv-bord, men hvis man så meget som kigger på deres datter, kone eller søster, så bryder helvedet løs.

Så risikerer man at blive slået ihjel. Jeg oplever det igen og igen, når jeg rejser i den del af verden med kvindelige rejsefæller – det er ikke altid sjovt. Og jeg har ofte konfronteret de primitive mænd med: »Hvad hvis jeg opførte mig på samme måde over for din mor, kone, søster eller datter?« Så er det ikke sjovt længere.

Jeg mener, at de har et reelt problem med deres seksualitet og det andet køn. Se nu hvad der skete i Köln nytårsnat, hvor et stort antal kvinder blev udsat for massive seksuelle krænkelser af mænd med arabisk/flygtning/indvandrerbaggrund. Det hører ingen steder hjemme, og jeg synes, det er pinligt, at Kölns borgmester efterfølgende går ud og råder kvinder til at holde afstand fra mænd.

På den måde giver hun kvinderne ansvaret for overfaldene og understøtter de arabiske mænds argument om, at det er kvindernes opgave at være ærbare – ellers er de selv ude om det. Lige så pinligt er det, at vicepræsidenten for Dansk Kvindesamfund, Ulla Tornemand, i ramme alvor siger, at forargelsen over det, der skete i Köln ikke ville være sket, havde overfaldsmændene været hvide.

Hvad er det lige, hun prøver at sige med det? At vi i virkeligheden ikke blev forargede over sexovergrebene, men udnyttede begivenheden til at behandle ”de brune” hårdt? At de arabiske mænd er ofrene?

Lad os slå det fast én gang for alle, dette er ikke kvindernes problem. Dansk Kvindesamfund burde hellere melde sig ind i kampen, så vi kan få stoppet denne forkvaklede adfærd. I stedet for at intellektualisere og relativere problemet bør danske feminister kæmpe for kvinders ret til at bestemme over egen krop, seksualitet, ægteskab og fremtid.

Men hvad kan der så gøres? Det er først og fremmest vigtigt at erkende problemet – dernæst udfordre fænomenet – og gøre mændene opmærksomme på deres dobbeltmoral. Hvis de ikke kan styre sig, må de have bind for øjnene.

Ifølge den arabiske feminist Mona Elthawi er dette et større problem i den arabiske verden end andre steder, og derfor er det også vigtigt at støtte de arabiske kvinder i at gøre oprør mod et sådant kvindesyn. Hverken de eller vi skal finde os i denne primitive opførsel fra arabiske mænd.

Det samme gælder volden. Det bør stoppes. Hvad ligner det, at unge bøller i Vollsmose og andre ghettosteder kaster alt muligt efter politiet? Alt for mange arabiske mænd løser konflikter gennem vold eller ved at råbe ukvemsord efter andre. De danske domstole er for øvrigt for vattede over for den slags primitivitet.

Selvom jeg har en arabisk baggrund og er stolt af den, er jeg virkelig bekymret for mine børns fremtid. De arabiske mænd skal tage sig sammen og indse, at det er på tide, de begynder at deltage i det 21. århundrede, hvor kvinder bliver betragtet som ligeværdige individer, og hvor man ikke bliver voldelig, når man er uenig med andre.

Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
  • Har du spørgsmål? Find svaret her
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Blogs

Blog: Stik piben ind, DJØF

Jens-Kristian Lütken
Mit parti har fjender nok, og derfor må jeg ærligt talt indrømme, at jeg har svært ved at se, hvorfor jeg skal betale kontingent til en fagforening, som kaster sig ind i en politisk kamp mod regeringen.
International debat

Professor: Forkerte valg kan få fatale konsekvenser

Hans-Henrik Holm, professor, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Træffer vi de rigtige valg? Det, der virker rigtigt i dag, kan vise sig at være katastrofalt forkert. Historien giver nogle læreeksempler.
Kommentarer

Kommentar: Landsholdet ser forvandlet ud

TROELS HENRIKSEN
På et halvt år har landstræner Åge Hareide både skabt ny tro, spillestil og ærgerrighed på det danske landshold. Det kan blive godt, det her.
Annonce
Annonce
Bolig
Bo blandt landets rigeste: Nu kan du leje en bolig på mondæn kendis-gade
Flere har brændt nallerne på liebhaverejendommene på den eksklusive Hambros Allé i Hellerup, men nu kan du flytte risikofrit ind på den dyre adresse. En villalejlighed i et af alléens kæmpe palæer er nemlig udbudt til leje. 
Se flere
Får du ryddet op? Ny designlinje giver rodehovederne håb
Den kendte boligstylist Louise Dorph føler sig bedst tilpas i hjem, der roder lidt. Netop det at skabe smukke rammer om hverdagens kreative rod er udgangspunktet for den kendte boligstylists egen interiørlinje. Navnet er: A Simple Mess. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her