*

Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som Jyllands-Posten publicerer. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

Arabisk vold i Jerusalem – før og nu

Hvad er forskellen på den arabiske vold mod jøder i Jerusalem i 1920’erne og i dag? Svaret er: ingen. I april 1920 opfordrede den senere mufti af Jerusalem Haj Amin al-Husseini og andre arabiske ledere de arabiske masser til at gå ud og angribe jøder i Jerusalem. Og sådan blev det. Adskillige jøder blev dræbt og over hundrede såret.

I maj 1921 blev fabrikerede løgne om jødisk vold mod arabere anledning til arabiske optøjer, der i løbet af en uge kostede 47 jøder over hele Palæstina livet. Omtrent lige så mange arabere blev dræbt, fortrinsvis i kampe med det britiske politi.

I august 1929 spredte palæstinensiske arabere, igen under ledelse af mufti Haj Amin al-Husseini (Yassir Arafats store forbillede), falske rygter om, at jøderne havde planer om at angribe al-Aqsa-moskéen i Jerusalem. Igen kom det til optøjer og angreb på jøder i Jerusalem og andre byer. I Hebron blev en massakre, der kostede 67 jøder livet, enden på flere tusinde års uafbrudt jødisk tilstedeværelse i byen. Da britiske tropper fik situationen under kontrol, havde volden kostet 133 jøder og 87 arabere livet.

I september 2015 gav falske rygter om, at Israel ville tillade jøder at bede på deres helligste sted, Tempelbjerget (hvilket i øvrigt kun lyder rimeligt), anledning til, at palæstinensiske arabere angreb israelsk politi og civile jøder med sten og fyrværkeri, ophobet til formålet inde i al-Aqsa-moskéen. De palæstinensiske ledere, bl.a. selvstyreformanden Mahmoud Abbas, pustede til ilden ved at påstå, at Israel truede al-Aqsa-moskéen: »Præsidenten fordømmer på det strengeste angrebet af besættelsesmagtens militær og politi imod al-aqsa-moskéen og aggressionen imod de troende«.

Lyder det bekendt?

Efter endnu et par dage med arabiske angreb mod jøder på Tempelpladsen hældte Mahmoud Abbas mere benzin på bålet og opfordrede til yderligere vold: »Vi velsigner enhver dråbe blod, der er spildt for Jerusalem, som er rent blod, blod spildt for Allah, om Allah vil. Enhver martyr vil nå paradis, og enhver såret vil blive belønnet af Allah. Al-Aqsa er vores (...) og de (jøderne) har ingen ret til at besudle (den) med deres beskidte fødder«.

I de følgende uger eskalerede volden med drab på jøder overalt i Jerusalem. Lyder det bekendt?

Nogle kommentatorer og journalister herhjemme (fx Martin Krasnik i hans interview med Jonatan Møller Sousa fra Dansk Zionistforbund i DR2’s ”Deadline” 8/10) insisterer på, at den seneste vold må være en reaktion på fortsat byggeri i israelske bosættelser. Den er nok snarere udtryk for, at de palæstinensiske arabere i dag ikke har accepteret, at de må dele såvel Tempelbjerget som resten af Det Hellige Land med jøderne.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
  • Har du spørgsmål? Find svaret her
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce

Blog: Skattelettelser, ja tak!

Eva Kjer Hansen
Danskerne er verdens hårdest beskattede folk, og enhver skattelettelse skal være mere end velkommen.

Blog: Enhedslisten har stirret sig blind på Mærsk

Signe Munk
Vil man gerne have forargelse på venstrefløjen, så skal man sige ”MÆRSK”, ”ERHVERVSLIV” og ”SKATTELETTELSER”.

Blog: Midt i en jazztid

Mikael Jalving
Terroren er politisk og må derfor mødes med politiske svar, ikke blot tekniske eller retoriske.
Annonce
Annonce
Biler
Test: Høj Peugeot i fin form med mindste motor
Vi tester Peugeot 3008, som vi sammenligner i versionerne med de to mindste motorer - en benzinmotor på 130 hk og en dieselmotor på 120 hk. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her