Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Blot fordi de er jøder

Finn Rudaizky, medlem af Københavns Borgerrepræsentation (DF), tidl. formand for det jødiske samfund i Danmark

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Ruden blev forsøgt smadret, og der blev malet ”jødesvin” på facaden af kosherbutikken.

Skolen blev også udsat for hærværk. ”Zionistsvin” stod der.

Foran synagogen blev en jøde skudt. Dræbt.

Det er ikke Tyskland i 1930’erne. Det er Danmark i dag.

Det seneste åbenlyse antisemitiske hærværk vendt mod jøder gik ud over en kosherbutik. Den har i mange år fredeligt ligget på Lyngbyvej i København uden at generer nogen som helst.

Ruden blev smadret eller forsøgt smadret. Graffitien på væggen sagde alt, hvis man skulle være i tvivl. »Jødesvin,« stod der.

Den gerningsmand, der skød og dræbte en jøde foran synagogen i indre by, dræbte, fordi han hadede jøder. Han dræbte også en lige så uskyldig filminstruktør midt på Østerbro.

Sidste år var målet den jødiske Carolineskolen. Her var det ikke »jødesvin«, men »zionistsvin«, som der stod malet.

I dag møder eleverne på skolen maskinpistolbevæbnet politi. Er det den måde jødiske børn i Danmark skal gå i skole på?

Hvad sker der med mit Danmark?

Når jeg hører forskellige politikere udtale sig om eksempelvis Israel og dets naboer i Mellemøsten, bliver jeg rigtig bekymret.

Det er en aggressiv og voldsom retorik, der opfordrer til alt fra boykot af jødiske produkter til massiv økonomisk støtte til en bevægelse, der er på EU’s terrorliste. Jeg hører det ikke kun fra politikere på den yderste venstrefløj i Enhedslisten. Jeg hører det også fra politikere i det Radikale Venstre.

Politikerne må overveje deres retorik. Retorik er et af de første skridt til at skabe grobund for denne type hærværk og drab. Det burde vi have lært af historien.