*

Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som Jyllands-Posten publicerer. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

De hemmelige svinefabrikker

Østre Landsret har afgjort, at Fødevareministeriets liste over MRSACC398-inficerede svinefabrikker fortsat skal holdes hemmelig.

Afgørelsen blev mødt med stor tilfredshed af minkavler Martin Merrild, der er formand for den private interesseorganisation Landbrug & Fødevarer. Merrild har udtaget stævning mod Fødevareministeriet for at tvinge en permanent hemmeligholdelse igennem, og indtil videre har Østre Landsret givet ham medhold.

L&F er så opsat på at demonstrere mandig handlekraft, at man er parat til at se stort på, at der stadig er 32 pct. af svinebesætningerne, der ikke er inficerede. På Sjælland og Lolland-Falster er det en endnu større andel nemlig 47 pct., der er ”rene”.

Disse producenter har et helt legitimt krav på at kunne sikre sig mod smitte, når de indkøber smågrise og handler avlsdyr. Med strategien om hemmeligholdelse svigter L&F disse medlemmer, og der er allerede sjællandske svineproducenter, der overvejer at hente rene smågrise i Sverige for at sikre deres MRSA-frie status.

På samme måde har de titusinder af lønarbejdere i svinestaldene et klart krav på at kunne få oplyst hos en pålidelig og uafhængig kilde, dvs. det offentlige, om deres arbejdsplads er inficeret. Det gælder ikke mindst de mange tusinder af udlændinge. Men L&F-strategien om hemmeligholdelse prisgiver også denne gruppe til den enkelte producents ærlighed og forgodtbefindende.

Endelig blokerer L&F effektivt myndighedernes forsøg på at dæmme op for epidemien. Spørg en hvilken som helst erfaren epidemiolog om den helt nødvendige forudsætning for at nedkæmpe smittefarlige sygdomme, og du vil få svaret: åbenhed omkring smittekilderne. Det virker ganske bekymrende, hvis Martin Merrild og L&F virkelig forestiller sig at kunne hemmeligholde 6.000 virksomheders arbejdsmiljøforhold i al evighed. Så vil der virkelig være skabt grundlag for rygtedannelser.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
  • Har du spørgsmål? Find svaret her
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce

Blog: Giv mig min krop tilbage

Annika Smith
Jeg ved ikke, hvem der fandt på, at den naturlige kvindekrop skulle skæres ud af modebilledet. Men jeg kan med sikkerhed sige, at jeg synes, vedkommende var en idiot.

Blog: Den amerikanske borgerkrig er ikke forbi

Olav Skaaning Andersen
Trump har vist sig at være problemet. Ikke løsningen.

Blog: Ord har betydning

Holger K Nielsen
Det hævdes ofte, at kun handlinger betyder noget i politik. Hvad man går rundt og siger er ligegyldigt, for det er kun ord.

Kommentar Opløs hele DR, og skab noget tidssvarende

DR er en unaturlig konstruktion, hvor bemanding og pengemængde ser ud til at være omvendt proportional med kvaliteten.
Annonce
Annonce
I Dublin sprænger kunstnerne rammen
Kunstneriske eksperimenter er en del af oplevelsen i den irske hovedstad, Dublin. Besøg Projects Arts Centre, hvor U2 spillede før deres gennembrud, få indblik i forfatteren James Joyces liv, kig ind i en rekonstruktion af maleren Francis Bacons atelier og vær en del af publikum, når friske nybrud finder sted. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her