Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Anslag mod ytringsfrihed

Henrik Chievitz, Ege Allé 193 v, Silkeborg

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Angreb på en basal frihedsrettighed som ytringsfriheden kræver et stålfast svar, og det er, at jeg bøjer mig ikke, jeg kæmper for min og min modstanders ret til at ytre sig inden for den gælden lovgivning, og det skal ingen ekstremister ændre ved. Hvem er den næste, der med vold og trusler skal tvinges til tavshed.

Det er en mørk skygge, der hviler over Europa, og det kræver sammenhold at beskytte bærende værdier i Danmark og ikke udvise eftergivenhed og berøringsangst

Konsekvensen af denne berøringsangst ramte verden og Europa i uhyggelig grad op til Anden Verdenskrig, Holocaust, nedslagtning af anderledes tænkende og død og lemlæstelse – alt sammen fordi Europa valgte at se den anden vej, og ingen turde tage et ansvar.

At demokratiet og ytringsfriheden ikke lovmæssigt er truet, er ganske rigtigt, men den frygtelige sandhed er jo at individets/kollektivets frygt og angst er styret af den reelle trussel om vold og terror, hvilket er tydeligt på den måde, bl.a. aviser og tv reagerer. Frygten for at vise eks. de såkaldte Muhammed-tegninger er til stede – det selv om de er oplagt at vise som historisk dokumentation/forståelsesramme i forhold til debatten.