Studie: Kulhydratfattig kost er ikke bedre til vægttab end balanceret kost

Mange mennesker tror, at hvis man skal tabe sig, skal man undgå kulhydrater – især brød – men det er en myte, siger forsker.

Artiklens øverste billede
Mange mennesker tror, at hvis man skal tabe sig, skal man undgå kulhydrater - især brød, men det er en myte, siger forsker. Foto: Colourbox

Det hjælper ikke at undgå kulhydrater, hvis du gerne vil tabe dig. Sådan lyder konklusionen i et såkaldt Cochrane-review – en stor gennemgang af den eksisterende forskning, skriver Videnskab.dk.

»Det er jo det, vi har prøvet at sige i lang tid, så det er fint, der kommer et Cochrane-review, der går standardiserede studier igennem og støtter tidligere undersøgelser og giver et overblik,« siger Anne Tjønneland til Videnskab.dk.

Hun er forskningsleder i Kræftens Bekæmpelses afdeling for Kost, Kræft og Helbred og har skrevet bogen ”Det gode helbred – spis sundt og forebyg kræft”.

»Det er rigtig godt at få det her frem. Mange mennesker har jo fået en opfattelse af, at hvis man skal tabe sig, skal man undgå kulhydrater – især brød. Mange undgår fuldkornprodukter, som vi ellers ved er meget vigtige for at holde vægten,« tilføjer hun.

Læs også: Er kulhydrater usunde?

Metaanalyser giver overblik, men kan ikke vise alt

Forskerne har analyseret 61 studier med 6.925 mennesker, som var overvægtige, og fandt frem til følgende:

  • Følger du en diæt med få kulhydrater sammenlignet med en diæt med kulhydrater i op til to år, fører det ikke umiddelbart til nogen forskel i forhold til vægttab.
  • Følger du en diæt med få kulhydrater, er der formentlig ingen forskel i forhold til risiko for hjertesygdomme – som for eksempel ”usundt” kolesterol.
  • Det længste studie varede to år – så forskerne ved ikke, om der er forskelle i effekterne af diæterne efter to år.

Men Per Bendix Jeppesen, lektor og forsker i fedme ved Aarhus Universitet, er dog lidt mere kritisk over for sådan en metaanalyse.

»Vi skal huske, at metaanalyser kan være fine til at skabe et overblik, men vi skal være meget forsigtige med at konkludere noget ud fra metaanalyser,« mener Per Bendix Jeppesen ifølge Videnskab.dk.

»I det her tilfælde er der mange studier med: 61. Det er rimelig mange, og måske fejlmanglen bliver mindre og gør det mere validt. Men vi skal stadigvæk se på de præcise udvælgelseskriterier. Nogle studier varer to uger. Andre to år. Og dem sammenligner de? Det er lidt svært,« tilføjer han.

Læs også: Hverken mange eller få kulhydrater er sundt, antyder studie

Mangler langsigtet viden om konsekvenser af kulhydratfattig kost

Per Bendix Jeppesen sidder med i en bestyrelse, der er ved at udfærdige kostanbefalinger, der kommer ud inden for cirka et halvt års tid, for diabetespatienter. Bestyrelsen diskuterer også, hvordan de skal forholde sig til en diæt med få kulhydrater.

»Vi diskuterer, om den er effektiv nok til at tabe sig. Og om der er senfølger. Det mangler vi at afklare,« siger Per Bendix Jeppesen.

Når han taler om senfølger, hentyder han til, hvad der indgår i diæten i stedet for kulhydrater. Mere mættet fedt? Eller umættet fedt? Det spiller nemlig en afgørende rolle for diabetespatienters helbred, hvad der ryger indenbords frem for brød og pasta.

»Det kan udløse hjerte-kar-sygdomme,« understreger han.

Læs også: 17 påstande om vægttab, sundhed og træning - sande eller falske?

Myte, at det er sundere at undgå kulhydrater

Ifølge forskerne bag Cochrane-reviewet bliver diæter med få kulhydrater ofte promoveret som de mest effektive til vægttab – og sundere end balancerede diæter, hvor kulhydrater indgår.

Men det er ikke de mest effektive diæter til vægttab, ifølge det nye studie. Og derfor er det vigtigt, mener Anne Tjønneland.

»Det er meget bedre med en balanceret diæt, hvor du får grøntsager, fuldkornsprodukter og ikke har en skæv energifordeling, som vi ser i lav-kulhydrat-diæten,« siger hun og tilføjer:

»Når du spiser en diæt med få kulhydrater, erstatter du mange fødevarer – for eksempel fuldkorn – med mere kød og æg. De ting, der ikke er sunde at spise i store mængder.«

Og selv om Per Bendix Jeppesen er lidt mere kritisk over for metoden bag det nye studie, er han enig i, at en balanceret kost – også med kulhydrater – er bedst.

»Fuldstændig. Og så selvfølgelig at begrænse mængden af det, vi indtager. Det er den måde, vi taber os bedst på. Og så motion. Det ved vi alle sammen,« siger han.

Artiklen er publiceret i samarbejde med videnskab.dk

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.