»Pengestærke mennesker« redder ikonisk Aarhus-restaurant på målstregen

Restaurant Kohalen på Sydhavnen i Aarhus overlever takket være »flinke venner og gæster, der har gjort, vi kan komme videre«, lyder det fra ejerne.

Artiklens øverste billede
Rita og Jes Laustsen har været indehavere af Restaurant Kohalen side 1998. Arkivfoto: Stine Rasmussen

Ligesom alle troede, dagene var talte for den ikoniske Restaurant Kohalen, er der sket det, ejerparret kalder »lidt af et mirakel«.

Opbakningen til Jes og Rita Laustsen har været så stor, at restauranten allerede onsdag efter påske atter kan slå dørene op til frokostserveringer og fadøl.

Det fortæller ejer Jes Laustsen til JP Aarhus.

»Det har med gæsters og venners hjælp kunnet lade sig gøre at give et bud og købe det hele tilbage efter konkursen, og det er lykkedes os. Det er vi meget glade og beærede over, min kone og jeg,« siger han, der har drevet Restaurant Kohalen med sin kone Rita Laustsen siden 1998.

Vi er beæret over, at der er så mange mennesker, der har haft interesse for os, ikke kun i Aarhus, men i hele landet, faktisk.

Jes Laustsen, indehaver af Kohalen

Lørdag er det en uge siden, at JP Aarhus kunne fortælle, at den populære frokostrestaurant var gået konkurs. Efter adskillige armlægninger med coronanedlukninger og -restriktioner måtte ejerparret sande, at der ikke var mulighed for at rette op på det tabte, selv om det gjorde »alt, det kunne«, fortæller Jes Laustsen.

»Jeg havde ikke regnet med, at det skulle gå så galt. Det har været ad helvedes til rent ud sagt. Det har været vores livsbarn, så det var helt forfærdeligt at gå igennem de dage.«

Kæmpe opbakning

Opbakningen oven på konkursnyheden har været »enorm«, lyder det fra værtsparret. Fra gæster fra nær og fjern, fra lokale restauratører og samarbejdspartnere fra Aarhus og hele landet.

»Folk har været så søde. Alle de meddelelser, der er kommet, og gæster, jeg ikke kendte navnet på, der skrev til os, hvor forfærdeligt det var, at vi skulle lukke. Vi er beæret over, at der er så mange mennesker, der har haft interesse for os, ikke kun i Aarhus, men i hele landet, faktisk.«

Det er ikke kun moralsk opbakning, der er kommet i retning af spisestedet på Jægergårdsgade.

»Vi har indgået en aftale med nogle pengestærke mennesker, som har hjulpet os til, at vi nu kan åbne igen,« siger Jes Laustsen, der dog oplyser, at personerne ønsker at være anonyme.

Onsdag åbner Kohalen igen til frokost, og værtsparret ser meget frem til at byde gæster indenfor igen.

»Vi skal lige have de sidste ting på plads. Vi har haft lukket ned fra starten af måneden, og så skal vi have nogle varer på hylderne og sådan, før vi kan åbne os. Men vi er lykkelige og glæder os meget til at se vores gæster, der har støttet os.«

Restauranten åbnede første gang i 1907. Dengang fik gæstgiver Anton M. Sørensen ansvaret mod en afgift på 2.500 kr. Kohalen blev et yndet frokoststed på de to ugentlige markedsdage på kvægtorvet, hvor slagtere, dyrlæger, landmænd og kreaturhandlere sad tæt efter dagens anstrengelser.

Corona er »direkte årsag«

JP Aarhus har siden konkursen forsøgt at få en kommentar fra Morten Moltke Nygaard, der har været indsat som kurator. I et skriftligt svar oplyser han følgende.

»Kohalen har været hårdt ramt af coronanedlukningerne og restriktionerne, og det har været den direkte årsag til konkursen. Der har været en meget stor interesse blandt byens restauratører og andre pengestærke aarhusianere for at redde Kohalen, og det er jo noget, som en kurator som jeg sætter pris på og gerne vil takke for,« skriver advokaten til JP Aarhus og afslutter.

»Efter en budproces blev resultatet, at Rita Laustsen med investorer bag blev højestbydende på Kohalen. Hermed er det også lykkedes at redde arbejdspladserne for stedets medarbejdere.«

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.