Annonce
Indland

Børnehave indfører dresscode: Slut med at konkurrere om hvem der har »det smukkeste og sejeste tøj på«

En børnehave i Hjørring har gjort det forbudt for børnene at have tøj med print på.

En børnehave i Nordjylland indfører dresscode for at undgå social ulighed blandt børnene. Foto: JP/Arkiv.

T-shirts med racerbiler eller Spiderman og kjoler med Disney-prinsesser eller blomstermotiver er nu en saga blot i børnehaven Mikael, der ligger i udkanten af Hjørring.

Her har man nemlig indført en dresscode blandt børnene, og de må derfor ikke have tøj med print på, når de skal i institution. Det har ledelsen besluttet for at undgå, at tøjet skaber et skel mellem børnene. Det skriver TV 2 Nord.

JP-chefredaktør om forbud mod shorts: »Én mente, at jeg overtrådte menneskerettighederne«

»Vi kan se, at det nemt bliver en konkurrence blandt de 3 til 6-årige om, hvem der har det sejeste eller smukkeste tøj på, og derved også en udskillelse af de børn, der ikke har ”det rigtige” tøj på. Og det gælder både drenge og piger,« siger børnehaveleder Line Jensen til TV 2 Nord.

Hun forklarer, at forbuddet skal give børnene en mere rolig og harmonisk hverdag, hvor de ikke behøver at tænke på, hvad for noget tøj de har på, og om det er lige så nyt og smart som det, de andre børn har på.

Hun påpeger desuden, at der selvfølgelig ikke er tale om en skoleuniform, og at børnene stadig gerne må bære tøj med prikker, striber og andre mønstre.

H&M i modvind: Vrede over »sexet børnetøj« til piger

En pædagog i børnehaven Mikael, der er en privatejet daginstitution, forklarer, at forældrene overordnet set har taget godt imod tiltaget. Forældrene kan ifølge pædagogen godt forstå den begrundelse, der ligger bag, men nogle skal fra tid til anden lige mindes om, hvorfor deres barn ikke må have sin nye Star Wars-bluse på.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
JP mener: Trumps burbørn
Donald trump bryder nye grænser, når børn konsekvent adskilles fra forældre og opbevares i bure.
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Indland
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her