Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Barnets første leveår er de vigtigste

Charlotte Grummepsykoterapeut MPF og jordemoder, Charlottenlund

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Socialdemokratiets formand, Mette Frederiksen, siger, at hun vil være børnenes minister. Det hilser jeg velkommen. Som jordemoder gennem mere end 40 år vil jeg gerne minde Mette Frederiksen om, at barnets liv begynder ved undfangelsen. Det er fra undfangelsen og i tiden umiddelbart efter fødslen, at vitale fundamenter etableres på alle niveauer: fysisk, følelsesmæssigt, mentalt, spirituelt og relationelt. Jeg vil gerne minde om, at den allerbedste investering i menneskene er en investering i graviditetsperioden og de første tre-fire år af barnets liv. Det er her, at hele grunden til resten af tilværelsen bliver lagt. Det betyder, at der især skal investeres massivt i indsatser, der fremmer barnets sunde udvikling fra før fødslen, til barnet når skolealderen. Hvis S-formanden bidrager til at styrke hele foster-spædbarnsperioden og det lille barns opvækstperiode, kan hun med stolthed kalde sig børnenes minister.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også Jyllands-Posten på X.