Bagsiden af en billegende

Ikonisk bil: Ford Mustang er en legende lavet af jern, men også historien om en bilboss, der for alt i verden ville være kendt som manden bag Mustangen.

Artiklens øverste billede
De første modeller af Ford Mustang betegnes som årgang 1964 1/2. Bilen havde premiere i USA 17. april 1964. Første dag blev der solgt 22.000 biler. Foto: Ford

Man skulle være blind og døv for ikke at vide, at den nye Ford Mustang var kommet. De let bevægelige, spontane amerikanere løb samme dag forhandlerne over ende. Visse steder opstod der håndgemæng om slutsedlerne.

Alene den første dag blev Fords amerikanske salgssteder besøgt af fire mio. mennesker, og 22.000 bestilte omgående en Mustang. Inden der var gået to år, var der solgt en mio. biler, og selv i dag – 50 år efter – lever Mustang-magien endnu med den nyeste generation. Så langt så godt.

Historien er fortalt før, men i virkeligheden rummer Mustang-anekdoterne en anden og mere personlig historie om manden bag, den i dag 91-årige Lee Iacocca. Både fordi Iacocca er noget af det nærmeste, som internationalt erhvervsliv er kommet på en Elvis-figur, og fordi det også er beretningen om en bilboss, der ikke skyede nogen midler for at komme på forsiden af Time Magazine – som manden bag Mustang.

Gene Bordinat, Lee Iacocca, Hal Sperlich og Donald Frey, bagmændene bag Mustang ses her i jubilæumsmodellen, der markerede den første producerede million. Foto: Ford

For 20 år siden kom der en bog, der pillede noget af kromen og pyntelisterne af den mand, som engang kaldte sig selv det bedste, der er overgået Detroit siden Henry Ford.

»Det største, Lee Iacocca skabte i sin tid i autobranchen, var myten om Lee Iacocca,« har forfatteren, erhvervsjournalisten Doron P. Levin, der har skrevet en bog om topchefen, sagt.

Mustang blev markedsført på tre forskellige måder ved lanceringen: som en praktisk bil til den unge familie, en europæiske inspireret sportsvogn og en en mere glamorøs GT-bil. Denne reklame er vist mest til det sidste. Foto: Ford

Fire mand stod bag bilen, Iacocca, Don Frey, Hal Sperlich og Gene Bordinat. Men for Iacocca var det tre for mange, så han forsøgte at få presseafdelingen til at sprede rygtet om, at han i virkeligheden var primus motor bag projektet. Samme måned som Mustang blev lanceret, havnede han derfor på forsiden af både Time og Newsweek.

Kendt fra film

En lyseblå Mustangs medvirken i James Bond-filmen ”Goldfinger” fra 1964 satte yderligere skub i salget, og det samme skete, da Steve McQueen udførte en skelsættende biljagt i en Mustang Fastback i farven Highland Green i 1968-filmen ”Bullitt”.

Kigger man rigtig godt efter, taber den forfulgte bil hele fem hjulkapsler under biljagten. Et lille charmerende filmteknisk kiks. Mustang blev endda omsat til musik i sangen ”Mustang Sally”.

En Mustang med splittet personlighed udstilles for tiden på museet Alexandria i amerikanske Virginia ved at kombinere en 1965 Mustang og en 2015-model. Foto: Ford

Hjemme i Detroit kunne Iacocca nyde den store cigar. Basismodellen med seks cylindre og tre manuelle gear kostede 2.368 dollars, hvilket gav hr. og fru Amerika mulighed for at lave deres eget lille ungdomsoprør hjemme på villavejen. En ’stang, som kenderne indforstået sagde, blev sportsvognenes svar på folkevognen og et must, hvis man ville være med på rock'n’roll-noderne i de frigjorte tressere.

Energikrisen i 1970'erne var dog tæt på at tage livet af Mustang, de høje benzinpriser medførte mere energivenlige motorer med en sørgelig mangel på hestekræfter. Det gik heller ikke længere så godt for Iacocca.

Logoet har ikke ændret sig meget gennem årene. Foto: Ford

Måske det var storhedsvanvid, da han maste sig frem til positionen som præsident for Ford og selvfølgelig regnede med at skulle afløse den legendariske Henry Ford II, når denne trådte tilbage i 1979.

Det skete dog ikke. Henry Ford ønskede ikke, at han skulle stå i spidsen for Ford, og desuden havde Ford også blik for Iacoccas mere kedelige sider. Det hele endte med en fyring d. 13. juli 1978. Henry Ford ville have en topchef, der havde styr på økonomi, personale, og som kunne begå sig på de bonede gulve i Washington. Iacocca kunne ingen af delene, han var mere salgsorienteret. Alligevel gik Lee Iacocca bag om Henry Fords ryg og forsøgte at få bestyrelsen til at vippe Henry Ford ud. Bestyrelsen afviste ham, og han blev fyret for illoyalitet.

Fastback-modellen har altid repræsenteret den mest sporty variant af Mustang og var med lige fra starten i 1965. Foto: Ford

Doron P. Levins konklusion om Iacocca er klar.

”Der er to versioner af Lee Iacocca. Den ene som smart forretningsmand med indsigt i bilbranchen og en af mændene bag Mustang. Den anden er en selvcentreret og pengegrisk direktør, som altid er hurtig til at finde undskyldninger, hvis noget går galt, og som til gengæld forstår at komme forrest i paraden, hvis noget går godt.

Til gengæld er legenden om Ford Mustang intakt. Som en af få biler har den været i produktion i 50 år, og de to nyeste udgaver har fået amerikanerne til at gå i ekstase.

Sidste år kom der en helt ny Mustang med moderne teknik og selvfølgelig behørig reference til historien i designet. Foto: Ford

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.