»Det er en bil, som skal ses og høres, men ikke køres«

Liebhaver: Tom Christensen, der er manden bag Danmarks største vingård – og dedikeret ejer af en Excalibur Phaeton, elsker dens unikke design og store V8-motor, men ikke dens køreegenskaber.

Artiklens øverste billede
Tom Christensen har en af de sjældne Excaliburs, som er en meget pompøs retroveteranbil. Der findes en håndfuld herhjemme. Tom Christensen driver også landets største og mest prisvindende danske vingård. Fotos: Mik Eskestad

Er det en veteranbil, en eksotisk sportsvogn eller noget fra en filmkulisse?

Buddene er mange, når Tom Christensen ruller gennem byen i sin Excalibur Phaeton Serie III fra 1975.

Den sjældne bil, der kun findes ganske få af herhjemme, har nemlig klare tråde til filmstjernen Il Tempo Gigante fra filmen Bjergkøbing Grandprix.

Men så ophører enhver lighed også. Godt nok er karrosseriet fra fabrikken i amerikanske Milwaukee skabt med klassiske Mercedes SS og SSK fra 1930’erne som forbillede, men motor og teknik stammer fra en Chevrolet Corvette med den buldrende 7,4-liters Big Block V8’er med 218 hk som hjerte.

Den sjældne amerikanske fugl er det ene yderpunkt i Tom Christensens garager, hvor to dieseldrevne, sekscylindrede Landrover Discovery’er udgør det andet.

De er praktiske i hverdagen, hvor 48-årige Tom Christensen sammen med sin kone Janni driver Dyrehøjgaard ved Kalundborg, som ikke alene er Danmarks største vingård, men også en af de mest prisbelønnede.

Magisk sværd

Excalibur’en fik han øje på ved en tilfældighed. Tom Christensen er medlem af Round Table, som har et medlemsblad, der hedder Excalibur og er opkaldt efter sagnfiguren Kong Arthurs magiske sværd. Og da han søgte på nettet, dukkede bilen Excalibur op.

Linjerne på en Excalibur er på samme tid klassiske og bombastiske. Bilen her er fra 1975.

Det blev signalet for Tom Christensen, der købte sin model over nettet, da den amerikanske rigmand Jerry Dull Moores efterladte solgte ud af den store, private samling i 2009. Vin- og bilentusiasten fandt endda ud af, at den hvide Phaeton med blå kaleche og plads til fire, som i dag har 6.000 miles på tælleren, havde en tosædet søstermodel, som han også lagde billet ind på.

Men den var allerede solgt til en anden dansker, nemlig en forhandler fra København.

Afslappet kørestil

Tom Christensen er ikke i tvivl om, hvad der fænger ved bilen. Det er hele oplevelsen med det spektakulære udseende, lyden og den tilbagelænede kørestil med den enorme motorkraft.

»Det er en bil, som skal ses og høres, men ikke køres,« lyder det fra Tom Christensen, som hentyder til, at det ikke er en racer, men en cruiser.

Han har kun fået positive tilbagemeldinger undervejs.

Den forkromede forrude er et fast element på Excalibur Phaeton. Instrumenteringen er meget rustik og simpelt designet.

»Folk er meget positive og interesserede. Jeg har ikke oplevet jantelovsreaktioner. De synes, den er spændende og anderledes,« siger han.

Han ejer også samme bil som en række amerikanske berømtheder. Ronald Reagan, Steve McQueen og Arnold Schwarzenegger har således alle været ejere af en Excalibur.

Det fænger også hos danske ejere af de godt 60 Excalibur-biler, som findes herhjemme. Faktisk er Danmark det land i verden, hvor der er forholdsvist flest Excalibur-biler.

Mange tror fejlagtigt, at de åbne biler med kaleche er kitcars, men Excalibur er en amerikansk bilproducent, som håndbyggede bilerne i Milwaukee, Wisconsin, fra 1964 til 1997.

Ny serie hvert femte år

Hele eventyret startede, da en Brooke Stevens, som arbejdede for bilfabrikken Studebaker, fik til opgave at kreere en showbil til New York Motorshow i 1964.

Han ville skabe en moderne klassiker og fik med hjælp af sine to sønner, David og William, håndbygget et karrosseri i aluminium på bare otte uger. Studebaker fik imidlertid kolde fødder, og retrobilen kom i stedet for med på udstillingen med navnet Excalibur SS.

En kæmpestor kølergrill er en selvfølge i en Excalibur. Logoet kaldes ”Circle and Sword”.

Interessen var enorm, og de to sønner fik hurtigt en produktion i gang i hjembyen Milwaukee.

Studebaker-motorerne blev snart afløst af Chevrolet-motorer fra Corvetten, der også var donor af bremser, hjulophæng, transmission og affjedring.

Karrosseri og interiør blev fremstillet af fabrikken selv. Nogle af de første modeller havde baglygter fra VW Type I. Men her blev standarden løftet.

Fabrikken begyndte med en tosæders roadster, men produktionen blev hurtigt udvidet til den firepersoners Phaeton.

Den startede med Serie I og blev fornyet hvert femte år frem til den sidste Serie V i 1997, hvor firmaet gik konkurs for sidste gang, undervejs med modificeringer og skiftende ejere. I 1980’erne kom der endda en sedan og en grand limousine-model.

Noget særligt

Erhvervskvinden Alice Preston købte rettighederne til navnet i 2003, og navnet blev ændret til Camelot Classic Cars, som i dag lever af at renovere mange af de 3.200 biler, der blev solgt. Herhjemme var den karismatiske bilmand Lars Bang, Autobang, importør.

Frem til Serie III havde Excalibur Phaeton udstødningen ført ud af siden, men miljøkrav betød, at senere modeller fik udstødningen agter.

Det er svært at sige præcist, hvor mange biler der er solgt herhjemme gennem tiden. Men en af de kendte danske ejere var byggematadoren Bøje Nielsen, der havde sin storhedstid i starten af 1980’erne.

Det var netop gennem ham, at Tom Hinsby, der er initiativtager til excalibur-register.dk, en sammenslutning af ejere, i sin tid blev opmærksom på den specielle bil.

»Jeg så Bøje Nielsens bil på auktion. Dengang kostede den 300.000 kr., og jeg tænkte wauu. Da jeg fik råd til det ad åre, så købte jeg en Excalibur,« siger Tom Hinsby, som ejer en gul Serie II fra 1973.

I dag koster en god brugt Excalibur fra godt 300.000 kr. og op. Han er ikke i tvivl om, hvad der tiltaler ved det specielle køretøj.

»Det er en bil, der er anderledes. Den ligner en gammel bil, men har alligevel en V8’er med så meget power. Og så er den eksklusiv. Hvis du tager til et træf, er der tit seks røde Mustang Cabriolet’er,« siger Tom Hinsby, som pointerer, at det er umuligt ikke at have en holdning til Excalibur.

»Det er en bil, som deler vandene. Nogle synes, den er fed, mens andre synes, den er for meget,« lyder det fra Tom Hinsby. Netværket for Excalibur tæller 18-19 medlemmer.

Det magiske sværd Excalibur skulle ifølge legenden gøre Kong Arthur uovervindelig. I nogle af historierne er det Excalibur, som kong Arthur trækker ud af en ældgammel sten som bevis på sin kongeværdighed, i andre er det et andet sværd. Kong Arthur rekrutterede sine riddere af Det Runde Bord for at holde fjenden i ave. De skulle være ligeværdige.

Det logo, som pryder kølerhjelmen på alle Excaliburs, kaldes “Circle and Sword”. Det antages at symbolisere Det Runde Bord med sværdet Excalibur liggende på det.

Hvis du læser med fra mobilen, kan du se flere billeder her.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.