Ford T satte bilfeberen i gang

En Ford T fra 1926 kickstartede livslang bilentusiame hos Knud Erik Guldager.

Artiklens øverste billede
Den velholdte Ford T fra 1926 satte for alvor gang i Knud Erik Guldagers bilentusiasme. Efter 25 år satte han en blomst i køleren og holdt en tale for bilen. Fotos: Christian Klindt Sølbeck

Det er 100 år siden, Henry Ford revolutionerede bilindustrien med sit samlebånd.

Helt i samme ånd skete der en bilmæssig revolution for Knud Erik Guldager, som i midten af 1960’erne nærmest tilfældigt faldt over den Ford T-model, som er hjørnestenen i den aarhusianske bilentusiasts samling, der omfatter en række historiske klenodier. Bilen er en hysterisk velholdt Ford T Touring årgang 1926, som blev erhvervet i 1966. Den fik han dengang lov til at købe efter audiens hos ejeren, en aldrende urmager fra østjyske Nimtofte.

Knud Erik Guldager måtte love at beholde bilen lige så længe som den første ejer; 40 år og otte måneder og fire dage. Den har siden kørt til masser af træf.

Knud Erik Guldager har skrevet en bog om sin Ford T’s historie – og fascinationen af Henry Ford - og holdt en lang stribe foredrag og peptalks om manden og hans drøm.

»Henry Ford var en mand med en jernvilje. Han sagde, at hvis du tror på noget, så kan det lykkes. Og hvis du ikke tror på det, så lykkes det heller ikke.«

»Han har fuldstændigt ret. Du skal tro på tingene, så lykkes de. Det er også min ledetråd,« forklarer Knud Erik Guldager, der mener, at Henry Ford på mange måder var banebrydende.

»Han fik gjort det muligt for almindelige mennesker at køre bil. Dengang tænkte de fleste bilfabrikanter kun på at tjene penge, men han havde også en mission. En overgang var halvdelen af alle verdens biler Ford T, noget lignende sker aldrig igen,« lyder det.

Holdt tale ved graven

Vi betragter den sorte Ford T, hvis mærkedage undervejs blev behørigt markeret.

Henry Ford med T-modellen, der satte verden på hjul. Modellen var den første bil, som blev masseproduceret. Foto: Ford

»Da jeg havde haft Ford T’en i 25 år, gik jeg ud og skruede kølerdækslet af, satte en blomst i og holdt en pæn tale for den. Så klappede jeg den kærligt på skærmen, ligesom du klapper en person på kinden. Biler har jo også personlighed,« smiler han.

Da Knud Erik Guldager havde haft bilen i 40 år og otte måneder, besøgte han gravstedet for den tidligere ejer for at fortælle, at han havde passet godt på den ældre statelige bil.

»Jeg talte så højt, at det kunne høres, og sagde: »Nu kan du se, at jeg har holdt mit løfte«. Så kunne urmageren ligge roligt på ryggen nede i graven. Så var der ingen grund til, at han skulle rotere mere,« smiler entusiasten, der kun har haft biler med personlighed.

»De skal have sjæl. Du skal kunne mærke, at modellen har haft en far, en som virkelig ville det her og har haft en mening med at sætte den i verden,« forklarer han.

Det er tilfældet med T-modellen, som Ford byggede 15 mio. af på 19 år. Netop på grund af sin enkle, men pålidelige konstruktion.

Det tog det Volkwagen 25 år at producere lige så mange Bobler.

Et andet univers

Knud Erik Guldager føler, han træder om bord i et nyt univers, i en vintage-bil, hvor duften i kabinen er fra en svunden tid. Tidstypisk outfit gør det sidste.

Knud Erik Guldager føler, han tager på tidsrejse, når han sætter sig ind i en af sine vintagebiler.

»Det er en tidsrejse. Bag rattet føler jeg mig sat tilbage i tiden.«

»I min Ford V8 kører jeg virkelig tilbage i 30’erne, hvor den slags biler ikke var for hvem som helst. Når jeg kører Ford T, sker det adstadigt, som efter datidens forhold,« smiler Knud Erik Guldager, der i 1978 overtog sin far N.A. Guldagers symaskineforretninger i det centrale Aarhus og i løbet af de næste årtier gjorde til nogle af landets førende.

I dag er det tredje generation, sønnen Finn Guldager, der driver firmaet, Guldager & Sønner.

Den historiske tråd er også vigtig, når Knud Erik Guldager deltager i Classic Race Aarhus. I 2011 var det med sin Ford V8.

»Jeg kom i mål før Bentley’en, selv om den havde en større motor. Det gælder om at vinde, der er ikke noget ved at være nummer to,« forklarer Knud Erik Guldager, der som mange andre vintageløbs-entusiaster skifter personlighed, når startflaget svinges. Ellers foregår tingene nemlig ganske adstadigt.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.