Minister: Kuglepen til eksamen er oldnordisk
Uddannelsesminister havde forventet digital eksamen på Aarhus Universitet i 2013. Ministeren acceptererforsinkelse, men forventer en løsning snarest muligt.
Den radikale uddannelsesminister Morten Østergaard vil holde et skarpt øje med, at Aarhus Universitet får indført digitale eksamener meget snart.
»Vi er meget ambitiøse med digitalisering af de videregående uddannelser, og vores ambition var, at alle stedprøver skulle afvikles digitalt i 2013. Det må vi konstatere, at det ikke kan nås, men vi ved, at der arbejdes på en løsning, og når det ikke blev 2013, er det vores forventning, at det bliver snarest muligt derefter,«
siger ministeren.
Klar til næste sommer
Som omtalt i JP Aarhus torsdag er en række studerende på Aarhus Universitet godt utilfredse med, at de fortsat skal skrive med kuglepen på tre-lags gennemslagspapir til en lang række skriftlige eksamener. De ønsker at bruge computer til eksamen, og ifølge Studenterrådet var forventningen, at de digitale eksamener skulle være indført senest ved udgangen af 2013.
Det sker imidlertid ikke, oplyste Maria Volf Lindhardt, vicedirektør for AU Studier, i avisen. Universitetet er sammen med fire andre universiteter ved at udvikle og indføre et system, der skal kunne håndtere en lang række forskellige eksamensformer digitalt, men systemet vil først være klar til brug i sommeren 2014.
Krampe i hænderne
Studerende har i avisen berettet, hvordan de får krampe i hænderne af håndskrevne eksamener i fem-seks timer, og en studerende sagde, at han var overbevist om, at han kunne lave et bedre resultatet med computer.
De kritikpunkter forstår Morten Østergaard udmærket:
»Jeg kan godt forstå, at de studerende synes, det er oldnordisk og besværligt at skrive med kuglepen og gennemslagspapir, når man er vant til at arbejde med en computer. Derfor holder vi også et fast og vedholdende tryk på opgaven med at få indført digitale eksamener,« siger han.
Respekt for opgaven
Morten Østergaard vil dog ikke skride ind og forlange yderligere tempo på digitaleringsprojektet på Aarhus Universitet.
Men han holder øje:
»Hvis vi havde indtryk af, at der ikke skete noget, var det en anden sag, men det er slet ikke vores indtryk. Aarhus Universitet har taget nogle initiativer til at skabe en fælles platform for universiteterne. Den opgave arbejdes der på, og det må vi respektere. Men det må heller ikke blive en sovepude, og derfor indgår digitaliseringen også i ministeriets løbende tilsyn med universiteterne,« siger han.
Aarhus Universitets nye system udvikles i samarbejde med universiteterne i København, Aalborg og Roskilde og Copenhagen Business School. Systemet er i udbud, og i løbet af efteråret vælges en leverandør, som kan gå i gang med pilotforsøg inden nytår, så systemet kan være testet og klar i 2014.