Kevin Magnussen blev nummer 14 i Australien i 2022
Kevin Magnussen skulle hive noget specielt ud af ærmet for at få point med fra Australien, men det lykkedes ikke i et løb, som Charles Leclerc vandt.
Kevin Magnussen fik point i sæsonens to første løb, men i det tredje måtte han sande, at der stadig er et stykke op til modstanderne, da han blev nummer 14 i Melbourne, hvor Charles Leclerc (Ferrari) vandt løbet.
Kevin Magnussen startede som nummer 16 og havde brug for lidt held med en safety car, men da den kom, var timingen elendig, og Magnussen måtte endda lide den tort, at han blev overhalet af sin holdkammerat to omgange før slut.
Fra Haas-lejren lød det før løbet, at sådanne grandprixer skal Haas-kørerne forvente, da bilen på visse baner ikke har den rette karakteristik til at begå sig.
Hos verdensmesteren Max Verstappen og Red Bull er der store panderynker. For anden gang i sæsonen udgik Verstappen, denne gang med en brændende motor, og han er allerede langt bagud i stillingen, hvor Leclerc har 71 point, mens Verstappen ligger nummer seks med kun 25 point.
Mercedes ser ud til at få en sæson i hælene på Ferrari og Red Bull, men med både Sainz og Verstappen udgået lykkedes det George Russell at komme podiet efter Sergio Perez, der blev nummer to. George Russells pointhøst er så stabil, at han ligger nummer to i VM-stillingen, mens Lewis Hamilton har problemer med at slå sin holdkammerat. Hamilton blev nummer fire.
Med en startplads som nummer 16 måtte Haas forsøge en anden strategi end de andre, hvorfor Kevin Magnussen startede på det hårde dæk, mens de fleste andre var på medium. De hårde – og langsommere dæk – så dog ikke ud til at hindre danskeren, der overhalede både Zhou og sin holdkammerat Mick Schumacher efter 12 og 13 omgange.
På det tidspunkt lå han nummer 13, og så skulle han håbe på en safetycar. Den kom også efter 23 omgange, men for Magnussens vedkommende ville det betyde, at han skulle i pit to gange, hvorfor han blev nødt til at blive ude.
»Typisk,« lød det fra Magnussen over radioen, der fra dette tidspunkt kunne se frem til et løb, hvor han skulle i pit, mens de andre kunne race til mål.
Efter Magnussen havde været inde til det obligatoriske pitstop, kom han ud som nummer 17, men de nye mediumdæk døde hurtigt, og han var ret hurtigt prisgivet.
For McLaren var der endelig lidt fremgang efter to skuffende løb i åbningen af sæsonen. Norris og Ricciardo endte hhv. fem og seks.
For Williams lykkedes det Alexander Albon at få en 10.-plads. Det ene point blev fejret som et verdensmesterskab i garagen.