Zeppelinerprojekt i Tønder får millionbevilling

Jyllands-Postens Fond uddelte torsdag sine årlige bevillinger, hvor et større beløb blev tildelt projektet Zeppelin Tønder.

Artiklens øverste billede
Midt i det unikke levn – flyhangaren fra Første Verdenskrig – står et replikafly, som de frivillige er ved at flytte rundt på. Foto: Brian Karmark

Den store bygning i Tønder ligner mest af alt en lade, når man betragter den udefra.

Men for mange – herunder Anders Jacobsen – rummer bygningen flere følelser og en større historie, end det måske lidt undseelige ydre afslører.

Næstformanden for Tønder Zeppelin- og Garnisonsmuseum, Anders Jacobsen, foran de frivillige (fra venstre) Klaus Jakobsen, Erling Tychsen, Gerd Uwe Christiansen, Eigil Johannsen og Kim Ørneborg. Foto: Brian Karmark

Alt det vender vi retur til. Først skal vi bladre godt 100 år tilbage i historiebøgerne.

Dengang lå der få kilometer nord for Tønder en zeppelinerbase med sin egen lille, selvforsynende by, der talte ca. 600 indbyggere og eget gas-, vand- og varmeværk. Fra basen blev der gennemført flyvninger over Nordsøen og nogle af verdenshistoriens første bombetogter mod Storbritannien udgik herfra.

Mens Danmark placerede sig under den neutral fane, da Første Verdenskrig blev udløst, var sagen en anden syd for Kongeåen. Nederlaget i 1864 havde gjort sønderjyderne tyske – for en stor del af dem var det i øvrigt ganske ufrivilligt.

Ved krigens udbrud i 1914 havde den tyske flåde et enkelt kæmpeluftskib, zeppelineren ”L3”, at råde over. Behovet for flere luftskibe stod hurtigt klart, og forslaget om en luftskibsbase ved Tønder blev lagt på bordet.

Det er en historie om et Sønderjylland i krig, der er så fantastisk, at jeg føler en forpligtelse til, at der bør være et center, som kan fortælle den.

Anders Jacobsen, næstformand for Tønder Zeppelin- og Garnisonsmuseum

Basen kom til at bestå af i alt af tre hangarer – en slags garage – til zeppelinere, herunder den 242 meter lange, 71 meter brede og 42 meter høje dobbelthal Toska, der kunne rumme to luftskibe. De to andre mindre haller kunne hver rumme et. Basen havde også mandskabsbarakker, forsyningsinstallationer og var beskyttet af jagerfly.

Det kan være svært at forestille sig, hvordan zeppelinerbasen i Tønder så ud for godt 100 år siden. Men her er en miniatureudgave, der kan hjælpe lidt på vej. Foto: Brian Karmark

I dag er den eneste tilbageværende bygning flyhangaren, hvor flyene var stationeret under krigen. Den er ganske unik, da andre zeppelinerbaser på tysk område blev demonteret som følge af Versaillestraktaten, mens basen i Tønder blot fik nedtaget sine store zeppelinerhaller og fjernet mandskabsbarakkerne i 1923.

Siden begyndelsen af dette årtusindeskifte har selve hangaren stort set stået uberørt hen. For hvem der skulle pleje det historiske levn, var man ikke enig om, forklarer Tønders borgmester, Henrik Frandsen (V).

I Danmark mente man, at det var tysk historie, da Sønderjylland og dermed basen var en del af Tyskland under Første Verdenskrig. Omvendt mente man i Tyskland, at basen, der siden 1920 har ligget på dansk område, derimod er dansk historie.

Derfor har det skortet på kærlige hænder til at hindre flyhangarens forfald, og i 2017 besluttede man, at den skulle rives ned. Denne dødsdom har siden taget en markant drejning.

Millioner til Tønder

Beslutningen fik nemlig en række aktører til at melde sig ind i kampen for den historiske bygnings overlevelse, og i den seneste tid har kommunen barslet med planerne om at gøre basen til en attraktion for både danske og udenlandske turister.

I august 2018 sikrede en byttehandel mellem Tønder Kommune og Miljø- og Fødevareministeriet, at den historiske flyhangar og 13 hektar omkringliggende jord i Soldaterskoven nord for Tønder ville komme på kommunale hænder. Til gengæld fik ministeriet 45 hektar mark- og græsareal vest for jernbanen til at etablere et bælte med bynær skov.

Projektet Zeppelin Tønder, som Tønder Kommune har sat i værk for at skabe et oplevelses- og formidlingscenter af »international karakter«, har netop fået bevilliget 1 mio. kr. fra Jyllands-Postens Fond. Centret skal bl.a. formidle historien om Første Verdenskrig, luftfarten herunder og zeppelinerbasens storhedstid.

Bevillingen vækker glæde hos Anders Jacobsen, der er næstformand for Tønder Zeppelin- og Garnisonsmuseum, som efterhånden blot består af en håndfuld frivillige og udelukkende lever af entréindtægter. Gruppen har gennem 20 år stået for at indsamle alle de minder og overleveringer, der kan være med til at udødeliggøre historien om zeppelinerbasen og de flere end 30.000 sønderjyder, der drog i krig i tysk uniform.

Anders Jacobsen viser en af de brandbomber frem, som blev kastet mod zeppelinerbasen i juli 1918 og dermed stammer genstanden fra verdenshistoriens første vellykkede angreb fra et hangarskib. Efter hans mening er det gruppens største fund. Foto: Brian Karmark

Foreningen har indsamlet genstande – herunder vragdele fra datidens enorme luftskibe – samt bl.a. breve, personlige beretninger og uniformer. Men størst af alle fund er ifølge Anders Jacobsen de originale engelske brandbomber, som blev kastet mod Zeppelinbasen i Tønder i juli 1918 og dermed var verdenshistoriens første vellykkede angreb fra et hangarskib. Han håber, at museets samling kan blive en del af det nye oplevelsescenter.

Sønderjyder i krig

Siden nedrivningen blev opgivet, blev der ved finanslovsforliget 2018 tildelt 3 mio. kr. til projektet. Og foruden legatet fra Jyllands-Posten har Tønder Kommune selv smidt 1 mio. kr. i puljen samt midler til at finansiere ansættelsen af en projektdirektør, der skal stå i spidsen for det.

»Vi har en udfordring med at få turister til området, og vi har et komplet museum herude. Så hvis man kunne løfte det en tak højere op i stil med projekterne, der findes langs vestkysten, ville man få nogle afledte effekter. Et center, der kan bidrage med noget til lokalområdet,« siger Anders Jacobsen.

»Det er det fede ved det her. Vi har de autentiske ting og historier, og så har vi den autentiske bygning. Vi har alle forudsætninger for at kunne fortælle personskildringer. Vi har masser af personberetninger.«

Anders Jacobsen har endog selv en personlig beretning, som er grunden til, at han føler sig ekstra forpligtet til at holde historierne i live.

Hjemme hos sin farmor fandt han to postkort, som var skrevet af Anders Jacobsens oldefar, der var smed i lokalområdet. På kortet stod han i en uniform, og det undrede Anders Jacobsen. Han tog kontakt til en lokal samler, der kunne fortælle, at oldefaren dengang under Første Verdenskrig som artillerist havde skoet hestene, der skulle trække kanonerne ud til fronten. Ydermere viste det sig, at han var gift, da han drog i krig – og hans kone gravid. Hun døde i barselssengen, men Anders Jacobsens oldefar fik ikke lov til at komme hjem.

»Det er en af de historier, man kan grave frem, og det er en af de ting, jeg personlig blev meget bestyrtet over. Man har sådan et bygningsværk, hvor man kan fortælle historien om zeppelinerbasen, men man kan reelt set også fortælle en historie om de 36.500 sønderjyder, som røg af sted i tysk uniform.«

Anders Jacobsen fandt også ud af, at hans oldefar senere blev gift igen og fik 12 børn.

»Det er en historie om et Sønderjylland i krig, der er så fantastisk, at jeg føler en forpligtelse til, at der bør være et center, som kan fortælle den. For vi står lige midt i historien. Vi har en bygning, der er et vidnesbyrd om det.«

International appel

Den samlede pengesum er dog langtfra nok til overhovedet at kunne begynde på byggeriet.

Nu skal projektet udvikles og gøres klart, så man kan forsøge at få finansieringen i hus hos de store fonde, siger Henrik Frandsen, borgmesteren i Tønder Kommune.

»Vi skal jo have ansat en projektdirektør meget hurtigt, og så skal vi i gang med at udforme projektet, hvilket skal foregå i år og måske også næste år. Det passer med, at der er 100-års jubilæum for genforeningen i 2020.«

Henrik Frandsen forventer, at der bliver brug for et trecifret millionbeløb, hvis det skal kunne lade sig gøre. Ud over at henvende sig mod danske fonde kigger man også på de tyske, som man mener kan se fordele i projektet.

Borgmesteren ser gerne, at centeret står klar i begyndelsen af 2021 eller 2022.

Er det her relevant for andre ud over dem, der bor i Tønder-området?

»Ja. Ud over at være en lokal historie, så er det også en dansk, tysk og europæisk historie. Den har alle lag i sig, og jeg tror, det vil være rigtig interessant for danskerne selvfølgelig, men også internationalt. I Tyskland er der stort set intet tilbage fra Første Verdenskrig. Her har vi en flyhangar og alle fundamenter til en hel luftskibsbase stående. Luftskibene var man i øvrigt meget stolt af i Tyskland, og derfor tror jeg, det også vil appellere til tyske turister.«

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.