Fortsæt til indhold
Kommentar

Ministeren skal kende sin besøgstid i Fjellerup

Det er uforståeligt at en en minister i København, uanset partifarve, ikke lytter til baglandet – i dette tilfælde i en sag, der vil bidrage til både forskønnelse og arbejdspladser.

Michael Aastrup JensenMedlem af Folketinget for Venstre

Dette er en kommentar: Jyllands-Posten har et fast korps af personer, der kommenterer vores samfund. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.

Som mange andre østjyder kommer jeg fra tid til anden i Fjellerup på den nordlige del af Djursland. Rigtig mange østjyder nyder hver sommer det lune vand, den flotte strand og spiser en is ved vaffelbageriet, og nogle har måske et sommerhus i området.

Venstres udenrigsordfører, tidl. borgmester i Randers, og folkevalgt i Østjylland Michael Aastrup Jensen

Derfor er vi mange som hvert år kan trække vejret ved vandet, og nyde det dejlige område. Østjylland har mange dejlige destinationer, der alle i sommerhalvåret tiltrækker turister fra både ind- og udland. Hvis vi skal bevare vores åndehuller er vi også nødt til at udvikle dem. Derfor kunne jeg med glæde læse, at den gamle strandkro i Fjellerup, lidt længere nede af vejen fra vaffelbageriet, skulle omdannes til et nyt turiststed, med restaurant, butikker osv.

En dejlig nyhed for Fjellerup, Norddjurs kommune og den gamle strandkro, der står og forfalder. Derfor blev jeg også ekstra ærgerlig over at læse, at Indenrigs- og Boligministeren nu var gået ind i sagen med henblik på at stoppe tilladelsen.

Min første tanke var at det kunne simpelthen ikke være rigtigt. Hvorfor ville ministeren nu blande sig? I byrådet i Norddjurs er der flertal for og enighed om, at man ønsker at give tilladelsen. De har faktisk også mulighed for at gøre det, da de for år tilbage fik mulighed for at give dispensation, da Fjellerup blev udvalgt som et kystområde, man gerne ville udvikle.

Samtidig vil området blive forskønnet, da en forfalden bygning erstattes af en nyere og flottere, der bringer mere liv og som står på samme sted som den eksisterende. Det vil gøre Fjellerup endnu mere attraktivt og give lidt flere arbejdspladser i området, derfor er det på alle tænkelige måder et godt projekt.

Når jeg kalder mig østjyden på borgen er det fordi jeg kæmper for min landsdel, og derfor valgte jeg at trække Indenrigs- og Boligministeren i folketingssalen for at få svar på, hvorfor man sætter en kæp i hjulet på byggeriet.

Jeg kommer aldrig til at forstå, hvorfor en minister i København, uanset partifarve, ikke lytter til baglandet, de mange borgere og byrådet i den kommune, som aktivt ønsker at fremme et områdes attraktivitet. Slet ikke når den socialdemokratiske minister selv har slået sig op på, at ville puste mere liv i landdistrikterne.

Derfor ser jeg det som min og de mange andre kollegaer, jeg har fra Østjyllands, opgave, at gøre, hvad vi kan for altid at stille vores landsdel lige så godt eller bedre. Jeg bor i Østjylland, og derfor ved jeg også, hvor meget det betyder, at vi har folkevalgte, der tør tale Østjyllands sag i stort og småt.

Selv om det her måske er en lille sag, så har det en stor betydning for de borgere der enten bor i Fjellerup, besøger området om sommeren, har sommerhus der eller blot besøger stranden fra tid til anden. Det er med andre ord vigtigt, at vi står sammen og bakker hinanden op.