Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Dårligt skrivebordsarbejde

Det er prisværdigt, at der er igangsat så meget nybyggeri på havnefronten, men planerne skal ændres, så folk kan komme frem.

Jan Carlsen, Mårvænget 1, Højbjerg

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Jeg har boet i Aarhus stort set hele mit liv. Aldrig har det været så vanskeligt at komme frem – især langs havnearealet fra Tangkrogen til Trøjborg.

Jeg har spurgt mange – hvem har egentlig ansvar for det kaos? Ingen kan give mig et svar. Er det Michael Kirkfeldt, vejchefen? Næppe – han er jo bare embedsmand. Er det byrådet med borgmesteren i spidsen – formodentlig?

Og hvad siger handelstandsforeningen? Det er jo en katastrofe, at et af byens største aktiver, nemlig de mange forretninger, formodentlig må se omsætningen falde de kommende år.

Det er jo prisværdigt, at der er igangsat så meget byggeri på havnefronten, og det tager byrådet vel gerne æren for.

Den lange vej

Men vil byrådet også vedkende sig, at der i den grad er behov for at ændre planer, således at det igen er muligt at komme frem? Det er jo aldeles urealistisk, at al trafik skal omkring Ringgaden.

Betyder det eksempelvis, at beboerne i det prisbelønnede projekt Isbjerget først skal op ad Randersvej, dernæst hen ad Ringgaden for senere at dreje fra ved Bogtårnet – og ad den vej nå centrum – for at komme et smut i Salling eller Magasin? Svaret er formodentlig ja.

Har bygherrerne været klar over dette, da de investerede de mange penge? Og er potentielle købere/lejere klar over, at de skal den lange vej omkring Randersvej, Ringgaden, Vesterbro Torv etc. – fordi det tager en krig at få mulighed for at komme til venstre ad Kystvejen?

En katastrofe

Og hvad med det nye domicil for Bestseller eller Navitas Park? Medarbejderne, der skal frem og tilbage på arbejde, kan jo ikke dreje til venstre ad Kystvejen, hvorfor de må tage den lange omvej via Ringgaden.

Betyder det, at eksempelvis Bestseller kun satser på medarbejdere, der bor vest eller nord for Aarhus?

Og hvad siger handelstandsforeningen? Det er jo en katastrofe, at et af byens største aktiver, nemlig de mange forretninger, formodentlig må se omsætningen falde de kommende år.

Andre grove konsekvenser af byrådets skrivebordsarbejde, hvad angår trafikplanlægningen, kunne tages frem. F.eks. hvad der sker, når Urban Mediaspace tages i anvendelse (i øvrigt et håbløs navn – hvem har dog fundet på det?)

På trods af så store konsekvenser for mange med ærinde/job i Aarhus centrum kan jeg ikke erindre, at borgerne er informeret om dette kommende kaos.

Hvornår får vi fakta på bordet? Ovenstående er jo kun gætterier eller hvad?

Og hvad med alternativerne – trafikplanlægningsmæssigt? Hvornår har vi modtaget information om, at der er alternativer – f.eks. at udvide til to spor ad Kystvejen og Havnegade ved at lade Per og Pouls tog til Grenå køre på skinner, der er hævet f.eks. 10 meter over vejniveau? Eller er denne mulighed ødelagt af Urban Mediaspaces placering?

Lad os få igangsat en bevægelse mod dette skrivebordsarbejde, således at vi kan få glæde af de mange nye byggerier på havnefronten.