Solceller forskønner ikke byen

Saml de mange nye solceller på industriens mange tage.

Artiklens øverste billede
Hardy Kjærgaard foreslår, at man undgår at plastre villaer til med solceller og i stedet monterer solceller på tagene af store private og offentlige bygninger. Foto: Finn Frandsen

I JP Aarhus den 29. maj oplyses vi om, at Aarhus Byråd har besluttet sig for at undersøge muligheden for at forøge arealet af solceller betydeligt. Man taler fra Mette Skautrups side om helt op til 50 pct. af samtlige kommunale tage.

Men tænk jer nu rigtig godt om, inden vi får plastret vores bygningsmasse til med grimme solceller. Tager man rundt i mange af vore smukke villakvarterer med røde tegltage, ser man desværre rigtig mange grumme eksempler på tilfældigt udlagt små solcelleklatter. De forskønner intet, har en beskeden effekt og er svære at servicere.

Mit forslag er, at vi aktiverer de mange store private og offentlige bygninger med flade tage. Store industriområder, Skejby Sygehus mv. Her kan man med fordel udlægge rigtig store arealer, her er let adgang til at servicere anlæggene og let adgang til at opsamle overskudsel. Endelig kan bygningsejerne skabe sig en lille sideforretning og pynte på deres CO2-regnskab.

Boligejere og lejere kan så leje sig frem til 10-50-200 kvm eller endnu flere kvm solceller, som afregnes personligt ligesom en del af en regnskov i Sydamerika. Vi har millioner af kvm industritage liggende over hele landet, der bare venter på at få monteret solceller, og her vil solcellerne ikke skæmme.

Jeg er som de fleste helt med på, at der skal sættes ind med alle grønne tiltag, også solceller, men jeg græmmes ofte, når jeg ser smukke gamle huse plastret ind i små klatter med solceller.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.