Mærkning af halal-slagtet kød må være et krav
Det er en fordel med tydelig mærkning, uanset om man vil have halal-slagtet kød eller helst undgå det.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Det er uden tvivl en stor fordel for alle – uanset religion – at halal-slagtet kød bliver mærket. Det skal vi selvfølgelig stille som et krav til vores udbydere af kød, uanset om de sælger kyllinger, oksekød, lam eller andet.
Man kan ønske ikke at spise halal-slagtet kød, fordi man ikke ønsker at støtte de muslimske samfund, som man gør ved at købe halal-slagtet kød. De, der derimod ønsker kødet, skal være sikre på, at det virkelig er halal-slagtet.
Vi har datomærkning og en hel række andre oplysninger på emballagen af vores fødevarer. Så er det jo tankevækkende, at man ikke også skilter med, om vores fødevarer er halal-slagtede eller ej.
Jeg er selv uddannet slagter og er rimelig godt bekendt med, hvordan man halal-slagter.
Stort set alle kyllinger, som slagtes i Danmark, er halal-slagtede. Årsagen er, at det er nemmest, da man eksporterer mange kyllinger til muslimske lande. Det forholder sig anderledes med okse- og lammekød. Men det må være et krav, at alt kød mærkes med, om det er halal-slagtet eller ej. Det gælder selvfølgelig også det kød, som vi importerer. Der skal stå slagtested, og det skal tydeligt fremgå, om dyret er halal-slagtet eller konventionelt slagtet. Dette skal selvfølgelig også omfatte alt fjerkræ.
Jeg er selv uddannet slagter og er rimelig godt bekendt med, hvordan man halal-slagter. Det er noget, som jeg ikke vil komme ind på, da det kan være meget følelsesbetonet. Jeg vil blot sige, at når man halal-slagter, bliver der bedt en muslimsk bøn over de dyr, der slagtes.
Det kan foregå med en højttaler, hvorfra der kommer en muslimsk bøn. Det er bl.a. det, der sker, på vores fjerkræslagterier. Det forholder sig muligvis anderledes på kreaturslagterier.
Men vi som forbrugere må og skal stille krav om mærkning af, om vores fødevarer er halal-slagtede eller konventionel slagtede.