Fortsæt til indhold
Aarhus

Hvilke forventninger har du til kulturbyåret?

Aarhus blev for fire år siden i skarp konkurrence med Sønderborg udnævnt til at være europæisk kulturhovedstad i 2017.

Amalie Møller Christensen, Aarhus Panorama (Tekst) | Daniel Skinbjerg (Fotos)

Aarhus blev for fire år siden i skarp konkurrence med Sønderborg udnævnt til at være europæisk kulturhovedstad i 2017.

Titlen deles med den cypriotiske by Pafos.

Da beslutningen blev offentliggjort den 24. august 2012, kaldte borgmester Jacob Bundsgaard (S) det »en lykkelig og perspektivrig dag for Aarhus«, og han lovede i samme ombæring, at kulturbyåret ville blive et overflødighedshorn af kultur- og sportsbegivenheder.

Siden er der lagt et kæmpemæssigt arbejde i at stable et omfattende program på benene, og der bliver noget at glæde sig til, mener ledelsen af kulturbyåret, som forleden meddelte, at borgerne i Region Midtjylland kan se frem til »et enestående program spækket med store oplevelser«.

I dag offentliggøres programmet i sin helhed, men hvilke forventninger har aarhusianerne til kulturbyåret?

Det har vi spurgt fire af dem om.

Mathias Skov, 20 år, studerende

»Jeg har masser af forventninger. Jeg regner med, at der kommer rigtig mange mennesker. At masser af udlændinge og særligt andre europæere kommer hertil. Så det ikke kun er København, turisterne tager til, men at Aarhus også bliver et sted, man gerne vil besøge.«

Hvad synes du om temaet ”Let’s Rethink”?

»Det lyder som en ny måde at tænke på. Jeg ved ikke helt, hvad det indebærer. Der er jo ikke rigtig nogen farver i det. Men jeg synes, det passer meget godt til alt det nye, der sker i Aarhus lige nu med for eksempel de nye byggerier på havnen, Dokk1 og letbanen.«

Hvad tror du, det kommer til at betyde for Aarhus at være europæisk kulturhovedstad?

»Det kommer til at betyde rigtig meget. Jeg tror, der kommer til at være rigtig mange, der besøger byen fra hele verden i forbindelse med projektet. Der kommer til at være en masse forskellige kulturer, der kan møde hinanden. Jeg tror, det bliver mega fedt.«

Bitten Munk Hansen, 58 år, fysioterapeut

»Jeg har ikke umiddelbart nogle forventninger. Jeg tror da, der kommer til at ske nogle spændende ting, men det er ikke noget, jeg går så meget op i. Jeg ved ikke så meget om, hvad der kommer til at ske endnu. Jeg ville nok gerne selv tage til udstillinger, koncerter og teaterforestillinger, hvis der kommer sådan noget.«

Hvad synes du om temaet ”Let’s Rethink”?

»Det lyder da godt. Det kunne være godt at begynde at gentænke tingene lidt, men jeg har ikke gjort mig de store overvejelser om det.«

Hvad tror du, det kommer til at betyde for Aarhus at være europæisk kulturhovedstad?

»På sigt tror jeg ikke, det kommer til at betyde noget. Der er da ikke nogen, der ved, hvilke byer der har været kulturhovedstæder tidligere. Jeg tror, det har en effekt næste år, hvor der nok kommer lidt flere turister end normalt. Og så kommer det til at betyde noget for os, der bor i byen, fordi der kommer til at ske nogle flere spændende ting. Byen bærer jo allerede meget præg af det nu. Men på sigt tvivler jeg på, at det får nogen betydning.«

Christen Christensen, 26 år, studerende

»Egentlig forventer jeg ikke det store, ud over at jeg kan se, at turisthandlen stiger, og det satser jeg på, den bliver ved med. Jeg har ikke nået at sætte mig så meget ind i det endnu, men jeg kan jo se, at der bliver bygget en masse i byen og gjort klar, så jeg forventer da, der kommer til at ske en del kulturelle ting.«

Hvad synes du om temaet ”Let’s Rethink”?

»Det er innovativt og på sin vis en god ting. Selve finansieringen er så måske lidt en anden sag, men det er også bare, fordi jeg er politisk uenig med nogle af tingene som for eksempel letbanen. Jeg synes, den er et latterligt projekt, fordi udgifter og behov ikke stemmer overens.«

Hvad tror du, det kommer til at betyde for Aarhus at være europæisk kulturhovedstad?

»Jeg tror, vi får en masse opmærksomhed, som vi ellers ikke ville få. Det kommer nok også til at betyde et større fokus på Jylland generelt. Det plejer jo ellers at være København, der tiltrækker de helt store projekter. Så jeg tror, det kommer til at betyde rigtig meget, og at der kommer til at være en del mere liv og en højere omsætning i hele byen.«

Julie Dimke, 17 år, gymnasieelev

»Da vi allerede har så mange caféer og seværdigheder, kunne det være fedt med nogle flere anderledes udstillinger på museerne som for eksempel Aros. Og gerne noget, der rummer noget mere historie end bare hverdagskultur.«

Hvad synes du om temaet ”Let’s Rethink”?

»Uden at skulle tolke for meget på det forestiller jeg mig, at det handler om en revurdering af, hvad vi har, og hvad der kunne blive bedre. Jeg tænker, det kan være svært både at tage udgangspunkt i noget helt nyt og samtidig bevare de gamle værdier og normer i aarhusiansk kultur, som jo har ført til, at vi er blevet kulturby. Men det er da altid fedt at åbne op for nye og flere muligheder.«

Hvad tror du, det kommer til at betyde for Aarhus at være europæisk kulturhovedstad?

»Ud over den prestige, det medfører, tror jeg, vi kan blive mere opmærksomme på at skulle være et forbillede for andre byer og reflektere over, hvorfor Aarhus har fået titlen og den opmærksomhed. Jeg tror, det er, fordi vi er en meget rummelig by, der har plads til alle.«