Fortsæt til indhold
Aarhus

Gellerupklub lagt på is efter amokkamp

Fodboldhold taberdømmes i alle kampe i indtil videre 11 dage. Målmand var voldsom og truende over for medspillere.

Et hårdt frispark mod en Aabyhøj IF-spiller, der efterfølgende angiveligt blev slået med »unødig stor kraft« af den 25-årige "gerningsmand” fra ACFC/AKF, fik synderens målmand til at fare i flint.

Den rasende keeper fra Gellerup-fodboldklubben stormede ud af sit mål og havde en »ekstrem voldsom og truende« adfærd over for den 25-årige og sine øvrige holdkammerater, som prøvede at få de to spillere hver til sit. Desuden løb ACFC/AKF-trænere/ledere ind på banen.

Det fremgår af dommerens beskrivelse og indberetning til DBU af en opsigtsvækkende serie 2-kamp den 12. maj på Aabyhøj Stadion.

Disciplinærudvalget betragter denne sag med betydelig alvor.
Ole Frandsen, sekretær i DBU Jyllands disciplinærudvalg

Ud over udvisninger af ACFC/AKF's målmand og markspiller, der har fået henholdsvis to og tre spilledages karantæne, har tumulten fået DBU Jylland til at spærre klubbernes serie 2-, serie 4- og U14-hold i turneringerne fra den 23. maj til den 3. juni indtil videre.

»Disciplinærudvalget betragter denne sag med betydelig alvor, og med baggrund i de samlede oplysninger er det besluttet, at spærre ACFC/AKF fra deltagelse i DBU Jyllands centrale turneringer,« skriver disciplinærudvalgets sekretær, Ole Frandsen, som fortæller, at der er tale om to klubber, idet ACFC og AKF har indgået et holdsamarbejde.

Udvalget henviser til, at der har været såkaldte OBS-møder i februar med ACFC og AKF Ungdom samt en disciplinærsag den 20. april efter en U14-kamp mod Randers Freja, hvor klubberne blev advaret om grove indberetninger, og at de ikke ville kunne fortsætte i turneringen, hvis det gentog sig. ACFC er en OBS-klub, som betyder, at den har mange eller grove sager.

Træner tog fat i dommer

Kampen mod Randers Freja den 15. april blev afbrudt efter 18. minutters spil i 2. halvleg ved stillingen 1-1 på grund af ACFC-trænerens »voldsomme adfærd«, skriver disciplinærudvalget i sin afgørelse. Ifølge dommerens indberetning opstod der tumult, da han sendte ACFC-forældre væk, fordi Freja-træneren følte sig provokeret af dem. Det fik ACFC-træneren og hans tre assistenttrænere til at løbe hen mod dommeren, som træneren tog fat i skuldrene af og med »forholdsvis truende« toneleje fortalte, at så skulle dommeren også sende Frejas forældre væk, fremgår det af dommerens beskrivelse. Afgørelsen indebærer to kampes karantæne til træneren, en bøde på 3.000 kr., og at U14-holdet taberdømmes med 0-3.

Selv om kampen mod Aabyhøj IF udløste sanktioner til vestbyklubbernes serie 2-hold, står deres 1-3-sejr ved magt, da kampen blev færdigspillet.

DBU oplyser, at spærringen i praksis betyder, at alle 11-mandshold i ACFC og ACFC/AKF bliver taberdømt med 0-3 i de kampe, der ligger placeret i spærringsperioden. Klubernes syv- og ottemandshold i de regionale turneringer kan spille som hidtil.

Forbundet tilbyder klubberne et møde med formændene for disciplinær- og dommerudvalgene, som vil vurdere, om klubberne kan blive aktive igen og på hvilke betingelser. Ifølge Ole Frandsen er DBU blevet kontaktet af klubberne, og han forventer et møde i næste uge.

ACFC-formand Afif Abdallah ønsker ikke at kommentere spærringen:

»Jeg vil ikke sige noget endnu, fordi vi kommunikerer stadigvæk med DBU.«

Op til DBU's afgørelse om kampen mod Aabyhøj IF, sendte ACFC-formanden en e-mail til DBU og beklagede:

»...på vegne af hele ACFC/AKF familien undskylder vi for den episode, og vi vil stræbe efter, at det overhovedet ikke gentager sig igen, og at der skal falde konsekvenser fra disciplinudvalget i vores klub mod de omtalte spillere.«

Afif Abdalla og ACFC var tidligere i år indstillet til "En Del af Noget Større"-prisen ved Dansk Fodbold Award for at påtage sig et stort socialt ansvar for integrationen.

Artiklens emner
DBU