Skolegang giver ukrainske flygtningebørn ro og stabilitet

Børnene har godt af at komme ind i en skolerutine, hvor de kan tænke andre tanker, lyder det fra skoleleder.

Artiklens øverste billede
Røde Kors har blandt andet skoletilbud til børn af asylsøgende forældre, der opholder sig ved Center Sandholm på Sjælland og Center Thyregod i Jylland. Genrefoto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix

De første ukrainske flygtningebørn er blevet indskrevet på skoler landet over, og nogle af dem er allerede i gang med undervisningen.

Det gælder blandt andre cirka 100 børn hos Røde Kors’ interne skoletilbud for børn af asylsøgende forældre.

De første erfaringer med undervisning af de ukrainske børn er gode, lyder det fra skoleleder Niels Henning Hansen.

- Vores indtryk er, at dem, vi har nu, er ved godt mod og klar til at lære.

- Det er klart, at der kan komme nogle, der har oplevet krigshandlinger i deres hjemland, som de skal have hjælp til at bearbejde. Men vi har ikke set dem endnu, siger han.

Børnene undervises dels på skoler i Lynge nær Center Sandholm samt i Jelling nær Center Thyregod.

Selv om alt er uvant for de ukrainske flygtningebørn, er der ifølge skolelederen noget genkendeligt for dem, når de sætter sig på skolebænken.

- Skolen er en struktur, de kender hjemmefra. Når de kommer ind i den ramme, giver det enormt meget ro og stabilitet. Det gør, at vi ret hurtigt kan begynde undervisningen.

Den vigtigste opgave for skolen er ifølge Niels Henning Hansen at give børnene en følelse af tryghed og fællesskab.

Og så har mange af børnene gavn af at tænke på noget andet, der ikke lige handler om situationen i hjemlandet.

- Børn elsker at komme ind i en normalitet, hvor de kan få tankerne ledt andre steder hen og koncentrere sig om noget andet end den ulykkelige situation i Ukraine.

Nogle af børnene taler lidt engelsk, og ved hjælp af billeder og teknologiske hjælpemidler lykkes kommunikationen, fortæller skolelederen.

- Nogle kan engelsk, så engelskundervisningen kan vi rimelig hurtig få i gang. Matematik er også universelt, så der kan vi også nå langt.

- Danskundervisningen er selvfølgelig en udfordring, hvor vi starter fra bunden af.

- Men vi bruger piktogrammer, billeder og teknologiske hjælpemidler som Google Translate, og så går det, siger Niels Henning Hansen.

Han forventer, at der også vil komme børn, som har traumer med i bagagen, som kræver særlig opmærksomhed:

- Mange af de børn, vi ser, er kommet tidligt afsted og har måske ikke oplevet bombardementer.

- Men der vil også komme børn, der har oplevet ting, de ikke bør opleve. Og der har vi heldigvis et dygtigt personale med backup af psykologer, vi kan trække på, siger han.

/ritzau/

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.