Dette er en kronik skrevet af en ekstern kronikør. Jyllands-Posten skelner skarpt mellem journalistik og meningsstof. Vil du skrive en kronik? Læs hvordan her.
  • For abonnenter

Du kan ikke alt. Og det er sådan set godt nok

Lad grundskolen stoppe efter 8. klasse, og giv eleverne to valgmuligheder: mesterlære eller optagelse på et studieforberedende år i 9. klasse. Vi skal holde op med at lade unge tro, de kan alt – det er ikke mindst der, mistrivslen opstår.            

Artiklens øverste billede
De unge ligger under for et stort pres fra både skole og forældre, som kun har ét sigte: gymnasiet. Hvor er det dog forkert, skriver Martin Raghner. Tegning: Rasmus Sand Høyer

Hedengangne John Mogensen sang i 1971 ”Der er noget galt i Danmark” – og hvor havde han dog ret – han vidste dog på daværende tidspunkt nok ikke, at det kun skulle blive værre.

Vi er i Danmark udfordret på demografi (flere velfærdstunge borgere og faldende arbejdsstyrke), mistrivsel blandt unge og ”strukturelt forkert optag” på ungdomsuddannelserne – for blot at nævne nogle.

Jeg overhørte engang én sige, at det begyndte at gå galt i folkeskolen, da man stoppede med at sige De til hinanden. Om jeg synes, vi skal være Des, ved jeg nu ikke – men jeg er enig i, at en del af respekten forsvandt. For at gøre ondt værre fortsatte man med at smadre grundskolen med afskaffelsen af præliminæreksamen og senere realeksamen med Folkeskoleloven fra 1975, hvor realskolen efter 7. klasse blev afskaffet og erstattet af en enhedsskole med niveaudeling af undervisningen i de teoretiske fag. Et »udtryk for modernisering« kaldte man det.

Væk med inklusionen – den virker jo alligevel ikke – faktisk tværtimod. Segregeringsgraden bliver rent faktisk større, desto ældre eleverne bliver, så den såkaldte ”tidlige indsats” må jo være uden effekt.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.