- For abonnenter
Du kan ikke alt. Og det er sådan set godt nok
Lad grundskolen stoppe efter 8. klasse, og giv eleverne to valgmuligheder: mesterlære eller optagelse på et studieforberedende år i 9. klasse. Vi skal holde op med at lade unge tro, de kan alt – det er ikke mindst der, mistrivslen opstår.
Hedengangne John Mogensen sang i 1971 ”Der er noget galt i Danmark” – og hvor havde han dog ret – han vidste dog på daværende tidspunkt nok ikke, at det kun skulle blive værre.
Vi er i Danmark udfordret på demografi (flere velfærdstunge borgere og faldende arbejdsstyrke), mistrivsel blandt unge og ”strukturelt forkert optag” på ungdomsuddannelserne – for blot at nævne nogle.
Jeg overhørte engang én sige, at det begyndte at gå galt i folkeskolen, da man stoppede med at sige De til hinanden. Om jeg synes, vi skal være Des, ved jeg nu ikke – men jeg er enig i, at en del af respekten forsvandt. For at gøre ondt værre fortsatte man med at smadre grundskolen med afskaffelsen af præliminæreksamen og senere realeksamen med Folkeskoleloven fra 1975, hvor realskolen efter 7. klasse blev afskaffet og erstattet af en enhedsskole med niveaudeling af undervisningen i de teoretiske fag. Et »udtryk for modernisering« kaldte man det.
Væk med inklusionen – den virker jo alligevel ikke – faktisk tværtimod. Segregeringsgraden bliver rent faktisk større, desto ældre eleverne bliver, så den såkaldte ”tidlige indsats” må jo være uden effekt.