Kvinder får lige muligheder om 81 år!
Danske erhvervskvinder bør holde op med at læse rapporter med dårlige tal om kvinders fremgang i erhvervslivet og i stedet skyde med skarpt rent verbalt og krydre udtalelserne med humor. Eller måske helt holde op med at læse statistikkerne!
Dette er en kommentar: Jyllands-Posten har et fast korps af personer, der kommenterer vores samfund. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.
Det er ikke svært at finde artikler eller statistikker, der fra enhver tænkelig vinkel belyser, hvor uendelig langsomt det går med at placere kvinder i toppen af dansk erhvervsliv. Der er ligeledes skrevet talrige bøger om fordomme, hindring og myter, som efter forfatternes mening er baggrunden for, at vi ikke ser flere kvinder som bestyrelsesformænd og topledere.
Kvinder må skabe nye regler
Når jeg i dag i Politiken læser, at "Global Gender Gap Report" fra World Economic Forum siger, at vi først om 81 år får lige muligheder for mænd og kvinder for indtjening og muligheder på arbejdsmarkedet, mener jeg, der kun er ét at gøre: Kvinderne må deltage aktivt i forandringsprocessen og med hård hånd dræbe myterne og skabe nye regler. Fint nok at der er fremskridt, men selvom pensionsalderen formentlig fortsat udskydes, så tror jeg ikke, piger født i 2014 vil være erhvervsaktive om 81 år. Men i stedet for at undre os, beklage at Danmark er nummer sjok i Norden på ligestilling eller læse endeløse tabeller over procentdelen af kvinder, der er kommet op på toppen med den gode udsigt, synes jeg, danske kvinder skal lade sig inspirere af de inden- og udenlandske erhvervskvinder, der ser mulighederne. Vi skal stoppe alle udtalelser om, at det er synd for kvinder, at de ikke bliver lukket indenfor; der er et stort slag, der skal kæmpes, og det er kvinderne selv, som skal dræbe de myter, der fremlægges. Når først det står på tryk, læses det af mange, og nogle vil sige, at der måske alligevel er noget om det!
"Bridging the Gender Gap"
Lynn Roseberry, CBS og Johan Roos, Jönköping Int. Business School har i deres nye bog - nævnt ovenfor - fundet syv myter om manglende ligestilling - og de må kunne dræbes ret effektivt at dygtige kvinder; ja, egentlig burde vi more os lidt over dem i stedet, og lade humoren mane dem i jorden for altid med glade smil krydret med sarkastiske bemærkninger. Jeg tror ikke på, at kvinder nødvendigvis sakker agterud, når de får børn, eller at genetiske forskelle gør kvinder omsorgfulde og mænd konkurrencemindede, egoistiske og aggressive! Jeg tror heller ikke på, at kvinder ikke har ambitioner eller at positiv særbehandling krænker kvinder og skaber konflikter, fordi det går ud over mændende. Men myterne er nu på tryk i Berlingske Business 27.10.2014 - og hvad skal vi med dem? Det kunne jeg godt tænke mig at høre læsernes bud på.
Bøj livet, så faconen passer dig
Jeg vil tro på de skarpe og glade udmeldinger, som kvinder er gode til. Jessica Hay, www.thisisindexed.com, har en række bud på, hvad kvinder bør gøre.
1. Glem statitikkerne om kvinder (faktisk sagde hun noget i retning af "skråt op") - hold op med at læse dem
2. Hvis du ikke kan lade være med at læse dem, så lad være med at tro på dem
3. Hvis du ikke kan lade være med at tro på dem - sæt spørgsmålstegn
4. Stil endnu flere spørgsmål
5. Få arbejdspladsen til indrette sig efter dig
6. Bøj livet så faconen passer dig
7. Vær det du er bedst til - dig selv
8. Gå ud og få det, du vil have - NU!