Fortsæt til indhold
Kommentar

Offerrollen er ved at tage livet af os

På Grønland og Færøerne bliver offerrollen flittigt brugt til at skabe forståelse for politiske holdninger, uanset hvor skadelige de måtte være for flertallet.

Dette er en kommentar: Jyllands-Posten har et fast korps af personer, der kommenterer vores samfund. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.

Havets Moder i tang og fiskeskind (privat foto)

Det har mange fordele for nordatlantiske politikere konstant at være offer. Det beskytter dem mod kritik og får endda danskere til at holde sig væk pga. den berøringsangst, der følger med, når offerrollen dyrkes.

På Grønland og Færøerne bliver offerrollen flittigt brugt til at skabe forståelse for politiske holdninger, uanset hvor skadelige de måtte være for flertallet. Enhver, der forholder sig kritisk, anses for afstumpede og imperialistiske idioter, som man frit kan svine til eller sende trusler til.

Samtidig markedsføres fortællingen om, at de oprindelige folk i Grønland er gode. Og man holder sig ikke tilbage fra at bruge vores Unescostatus i alt fra mode til turisme og erhverv. Den gode havets moder i naturparken kontra de onde imperialister lever i bedste velgående.

https://www.information.dk/indland/2018/09/minik-rosing-groenlaenderne-opfatter-ofre-groenland-aldrig-selvstaendigt

Offerrollen er en strategi, som nordatlantiske politikere bruger til at tildele sig selv et helle, hvor der ikke stilles kritiske spørgsmål. Samtidig er det et carte blanche til at opildne til had og retfærdiggøre og fastholde især Grønland i det sorte hul, som man er ved at begrave de grønlændere i, som ikke flygter til Danmark. Hvis udviklingen fortsætter, bor snart en tredjedel af grønlændere i Danmark.

Jeg kender følelsen af at være offer. Det er synd for mig, at vi som mindretal overhovedet ikke er tænkt ind i denne frihedskamp. For hver gang Grønland får mere selvbestemmelse, så går det samtidig ud over os som mindretal. Men jeg gider ikke være offer mere. Det er ikke synd for mig, at jeg bor i en velfærdsstat, hvor mine børn kan uddanne sig gratis. Og jeg har selv et ansvar for at ændre på tingenes tilstand. Derfor går jeg også aktivt ind i valgkampen for at gøre opmærksom på problemerne.

https://www.altinget.dk/arktis/artikel/debat-mere-selvbestemmelse-betyder-d%C3%A5rligere-vilkaar-for-mindretal

Grønland kan kun udvikle sig i positiv retning, hvis vi holder op med at understøtte denne offerrolle. Vi hjælper ingen – og slet ikke børnene. Vi fastholder og tager alle danske statsborgere som gidsler. Og det er blevet på bekostning af helbred, uddannelse og erhverv.

Danske politikere skubber alle vores andres interesser i baggrunden til fordel for dette teater.
Jeres berøringsangst forstærker deres dårlige opførsel over for kritikere af løsrivelse, mindretal og alt, der rimer på Danmark. Vi kan ikke udfylde dette hul, uanset hvor mange krav fra nordatlanten vi efterkommer. Tværtimod forstærker vi offerrollen og skader de fleste danske statsborgere.

Vi skal holde op med at dyrke offerrollen og give plads til den. Der er behov for, at vi får et mere realistisk og nuanceret syn på vores fortid, nutid og fremtid. Vi er selv med til at puste til en attitude af foragt, aggression og intolerance.