De kan ikke tage mere ind: Vi drukner børn og lærere i viden
Når vi konstant udvider pensum uden at fjerne noget, skaber vi “information overload”, som ikke bare er ineffektivt, men direkte skadeligt.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Debatten om folkeskolen er ofte fyldt med velmenende forslag: mere teknologi, mere sprog, mere historie, mere klima, mere entreprenørskab, mere privatøkonomi, mere, mere, mere.
Jeg er af unge kandidater venskabeligt blevet drillet med, at de ting, jeg lærte i gymnasiet, lærer man nu i 8. klasse – og jeg med mine næsten 50 år er en håbløs gammelfar.
Det lyder besnærende og godt. Men jeg har mine tvivl, når jeg ser på resultaterne.
Selvfølgelig vil vi have kloge, oplyste unge mennesker, der kan navigere i en kompleks verden. Men vi overser én simpel kendsgerning: Hjernen – både den 10-åriges og den 45-årige lærers – har en grænse for, hvor meget den kan absorbere, før den brænder sammen.
I dag står lærere og elever over for et pensum, der vokser år for år. Nye emner skubbes ind i skemaet, ofte uden at noget fjernes. Resultatet er et konstant kapløb mod tiden, hvor undervisningen fragmenteres, fordybelsen forsvinder, og læringsglæden langsomt erstattes af stress.
Vi taler om børn, der allerede i indskolingen oplever, at de “ikke kan følge med”. Vi taler om lærere, der bruger flere timer på obskure mål og møder end på at skabe levende, meningsfuld undervisning. Og som altid er bagud. Jeg er selv gift med en af dem og ser det på tæt hold hver dag – det er mildest talt op ad bakke.
Den politiske løsning? At fylde mere på. Det er som at hælde vand i et glas, der allerede er ved at løbe over – og så chokeret opdage, at bordet bliver vådt. Når vi konstant udvider pensum uden at fjerne noget, skaber vi en form for “information overload”, som ikke bare er ineffektiv, men direkte skadelig.
Det er på tide, at vi vender debatten om. Vi skal ikke først og fremmest spørge: Hvad mangler folkeskolen at undervise i?
Vi skal spørge: Hvad er det vigtigste, børnene skal lære – og hvad kan vi med sindsro skære væk? Det er ikke et tegn på svaghed at vælge fra. Det er et tegn på prioritering og respekt for både lærere og elever.
I stedet for at sprede undervisningen tyndere og tyndere ud, bør vi skabe plads til fordybelse. Vi ved fra forskningen, at dyb læring kræver tid, gentagelse og ro.
Hvis vi vil have børn, der forstår matematik i stedet for bare at kunne gentage formler, hvis vi vil have unge, der kan tænke kritisk i stedet for blot at huske fakta, så må vi give dem mulighed for at arbejde i dybden – og det kræver, at vi begrænser mængden af stof.
Lærerne skriger på luft i skemaet. Eleverne skriger, ofte mere stille, på overskud. Men ingen hører dem, fordi vi har vænnet os til at måle succes på mængden af indhold i stedet for kvaliteten af læring.
Vi skal turde tale om, hvad vi ikke længere skal undervise i. Det er en svær samtale, for hvert fag og hvert emne har sine stærke fortalere. Men uden denne samtale forbliver folkeskolen et sted, hvor alle vil alt – og ingen når det vigtigste.
Så kære politiske kollegaer: Lad os ikke blive ved med at stoppe mere ind i folkeskolen, bare fordi det lyder godt på et pressemøde eller i en valgkamp. Lad os tage ansvar og have en ærlig debat om pensum. Ikke for at tage noget fra børnene – men for at give dem noget, der varer hele livet: tid, ro og mulighed for oplyst dannelse.