Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Har du penge, så kan du få, men …

Balladen om Legolands kø-tilbud er blot et symptom på noget, der vinder frem over alt i samfundet.

Knud Erik ChristensenPensionist, Bording

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

I debatten omkring Legolands politik omkring muligheden for at komme forrest i køen, giver Liberal Alliances politiske ordfører udtryk for, at hvis det ødelægger ens humør, så synes hun, at man bør skjule det, hun opfatter som misundelse.

For mig at se er Legolands “køfilosofi” blot en afspejling af en tendens, som med årene er blevet tydeligere og tydeligere i vores samfund. Nemlig: Har du penge, så kan du få, men har du ingen så må du gå … eller vente i køen.

I sundhedsvæsenet er det desværre også blevet sådan, at har man en sundhedsforsikring eller selv vil betale, så kan man springe køen over.

Jeg blev selv visiteret til en operation i Esbjerg, da man mente, at ventetiden var kortest her. Da jeg mødte til en indledende samtale med en overlæge, gjorde han mig opmærksom på, at hos ham var ventetiden et år.

Jeg tog efterfølgende kontakt til et privathospital, og her kunne jeg få en operation den følgende uge – altså, hvis jeg havde en forsikring eller selv ville betale. Så bifalder du sætningen: Har du penge så kan du få, men har du ingen så må du gå eller vente bagerst i køen, ja, så er Liberal Alliance partiet for dig.