Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Politikere har grebet Greta Thunbergs miljøkamp med kyshånd

Ejvind Bitschpens. skoleleder, Kalundborg

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Gennem medierne hører vi ofte, at børn i dag er bange og nervøse, og at de har søvnproblemer. For år tilbage blev både vi forældre og skolerne gjort opmærksomme på, at vi ikke burde involvere børnene i ”voksenproblemer”. Det kunne være forældrenes ægteskabelige problemer og/eller problemer opfanget fra radio og tv – det kunne f.eks. være krigstrusler eller atomprøvesprængninger.

Gennem det sidste halve års tid har vi ofte på tv set Greta Thunberg, en 16-årig svensk skolepige, aktionere mod verdens ledere – hun har taget miljøsagen i egen hånd. Det er lykkedes Greta at komme i audiens hos såvel paven som de ”tungeste” politiske ledere.

Med det øverste afsnit in mente må jeg sige, jeg undrer mig. Hvordan kan vore politiske ledere lægge tungtvejende miljøspørgsmål i hænderne på børn og unge? Når vi følger valgkampen på tv, er det ganske tydeligt, at også vore politikere har grebet Greta Thunbergs miljøkamp med kyshånd. Men hvordan hænger det sammen, når vi på et tidspunkt kan læse, at vore børn og unge har de problemer, jeg indledte med, samtidig med at vi overlader miljøkampen til børnene? Forældre og skolefolk falder på halen over, at vore børn og unge med Greta Thunberg som inspiration udebliver (pjækker) fra skolen for at påtage sig os voksnes og politikernes ansvar.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også Jyllands-Posten på X.