Fortsæt til indhold
Debat

Byråkrati

I FJOR VÅR skulle jeg ennå en gang på besøk til venner i Sønderjylland, satte meg på toget på Kastrup, det gikk jo så greit med den nye forbindelse over Storebælt, og billett hadde jeg bestilt på Internet på forhånd, det var bare å huske å bytte tog i Fredericia.

Af Turid Ørstad, Langvikveien 42, Tjøme, Norge

Men nei takk. Da vi kom til Lillebælt var det stopp - jeg husker ikke hvor lenge, men iallfall lenge nok til at jeg mistet forbindelsen i Fredericia.

Jeg fikk jo så hjelp til å komme videre av en elskverdig konduktør på toget. Hun underrettet meg også om at jeg kunne få kompensasjon for forsinket reise, og jeg henvendte meg derfor i billettluken på nærmeste jernbanestasjon for å få mine penger.

Skjema til DSB
Men nei takk igjen. Jeg fikk et skjema som skulle fylles ut med alle tenkelige data i to eksemplarer og sendes til DSB Kundecenter. Ja, når jeg nå hadde kommet så langt så gjorde jeg jo det, og efter en stund kom det ganske riktig sendende en sjekk pålydende NOK 93,74 som skulle settes inn på konto i min norske bank.

Men ennå en gang nei takk. Da jeg gikk i banken for å spørre om hvorfor pengene ikke var kommet inn på konto, fikk jeg til svar at det kostet kr. 150,00, derfor ble det ingen penger på meg.

Det var jo ikke allverdens penger det dreide seg om, men nå ville jeg altså ikke gi meg. Så jeg sendte sjekken med fullmakt til min danske venninne - og hun fikk så utbetalt danske kroner siger og skriver 20. Det dekket knapt bensinen som gikk med for å komme og hente meg med alle de tog jeg så ikke var med.

Og hvem har så vunnet på denne idiot-historie? Ikke jeg - og iallfall ikke DSB, med alt det byråkrati. Var det ikke enklere å utbetale summen på stedet? Jeg bare spør.