*

Indland

Eksperter: Der er unødvendig stor forskel på danske elevers karakterer

I Hørsholm får eleverne i gennemsnit mere end 8 i karakter i 9. klasse. I Lolland Kommune får de mindre end 6. Men sådan behøver det ikke at være.

Ifølge flere eksperter kan de intensive undervisningsforløb være et studie i, hvordan man kan løfte fagligt svage elever. Her er elever fra Esbjerg Kommune på drengeakademi arrangeret af kommunen og Løkkefonden. Foto: Benjamin Nørskov

I Danmark bliver gratis skolegang og et skolesystem af høj kvalitet ofte fremhævet som en god grund til at betale sin skat. Der er dog stor forskel fra kommune til kommune på, hvor dygtige eleverne er, når de forlader folkeskolen.

Elever i Hørsholm, Lyngby-Taarbæk og andre kommuner nord for København opnår i gennemsnit mere end 8 i karakter set over tre år. I Lolland Kommune får eleverne 5,6 i gennemsnit, og i flere andre kommuner som Morsø, Albertslund og Ishøj er karaktererne 6.

Det triste er, at den forskel, der er på eleverne, når de begynder i skole, i dag ofte øges i løbet af deres skolegang.
Jens Rasmussen, professor ved Aarhus Universitet

Forskellen tilskrives sociale forhold, men den behøver ikke at være så stor, siger en række eksperter i pædagogik og skole. De efterlyser målrettede investeringer i skolerne i de områder, hvor karaktererne er lavest – og de peger på lærernes uddannelse som en afgørende faktor for, om eleverne kan løftes.

»Det triste er, at den forskel, der er på eleverne, når de begynder i skole, i dag ofte øges i løbet af deres skolegang. Det opløftende er, at det kan lade sig gøre at mindske forskellen,« siger professor Jens Rasmussen, Aarhus Universitet, som bl.a. bakkes op af Andreas Rasch-Christensen, forskningschef på professionshøjskolen VIA.

En analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd viser, at andelen af lærere uden en læreruddannelse er højest i kommuner, hvor karaktererne er lavest. På landsplan har 84 pct. af alle lærere en læreruddannelse, i Lolland Kommune er det kun 74 pct. Ifølge Undervisningsministeriet er det også kommunerne med de laveste karakterer, der i flest timer bruger lærere, der ikke er uddannet til at undervise i faget.

Undervisningsminister Merete Riisager (LA) siger, at regeringen er meget opmærksom på at løfte de svageste elever. Derfor har man i regeringsgrundlaget varslet en pulje på 500 mio. kr., som skal belønne skoler, der lykkes med at hæve de fagligt svage elevers niveau:

»Men penge gør det ikke alene. Vi skal særligt have forældrene på banen. Alle forældre – fagligt stærke som svage – kan bidrage positivt til deres børns skolegang.«

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her