Dyrt at klikke forkert dato

Rejse-Ankenævnet har frikendt internet-firma, som ikke ville refundere penge til kunde, der havde lavet fejl ved bestillingen.

Det stigende antal rejsende, som selv bestiller deres billetter på internettet, skal være ekstra opmærksomme, når de udfylder felterne. For der er ingen vej tilbage, når først bestillingen er afsendt, viser en afgørelse fra Rejse-Ankenævnet.

Klageren havde på www.supersaver.dk købt fem flybilletter fra Billund til Stockholm tur/retur med afrejse den 23. februar 2005 og troede hun - tilbage igen den 26. februar. Prisen var 9.920 kr.

Klageren oplevede flere gange, at systemet ud for hjemrejsedatoen konsekvent skrev marts, hvor det skulle være februar. Og da hun endelig sendte bestillingen, var hun ikke opmærksom på, at der igen stod marts.

Da hun modtog billetten, reagerede hun straks på grund af den forkerte dato. Hun ringede 10-20 gange til selskabet og skrev yderligere to e-mails, men der var intet at stille op.

En ny hjemrejsebillet for gruppen ville koste over 10.000 kr., oplyste SAS, og det var for meget, hvorfor gruppen valgte at tage tog og bus fra Stockholm og sejle med færgen til Frederikshavn.

Den udgift beløb sig inklusive forplejning til 2.585 kr., som klageren krævede refunderet. Supersaver, der er Den Danske Rejsegruppes filial af Svenska Resegruppen AB, afviste med henvisning til, at ændring af bookningen ikke er mulig.

Selskabet henviste også til, at for at booke en rejse, skal brugeren igennem fire trin, hvor de valgte datoer fremgår.

Herefter endte sagen i ankenævnet, som fastslår, at det er klagerens eget ansvar at påse, at de indtastede datoer er rigtige.

For lidt luksus

En anden sag foregår også i de højere luftlag, om end tvisten er noget anderledes.

Et par havde hos Spies købt en rejse til Goa i Indien for 19.190 kr. For at sidde godt under flyrejsen var det bestilt Royal Class hos MyTravel Airways. Det kostede yderligere 4.390 kr.

Men parret var absolut ikke tilfreds med flyselskabets Royal Class. Ja, der var nærmest ingen ende på dårligdommene, klagede manden, der er vant til at rejse på business class i sit arbejde.

Sæderne var ikke så brede, som han var vant til, og derfor ville han have pengene tilbage.

Spies og flyselskabet afviste, fordi parret havde fået nøjagtigt det, som nævnes i salgsmaterialet: Store brede lædersæder, velkomstdrink, luksusmenuer, frie drikkevarer, høretelefoner, aviser og ugeblade.

Ankenævnet fulgte Spies med henvisning til, at de anviste pladser på Royal Class må anses for at være i overensstemmelse med beskrivelsen i udbudsmaterialet, der ikke angiver nogen eksakt sædebredde.

På den baggrund finder Ankenævnet, at klageren ikke er berettiget til et nedslag i rejsens pris.

Tavshed hos Check Point

Medhold fik derimod et andet par, der hos Check Point Travel A/S havde købt rejser til Havanna på Cuba med to overnatninger på Hotel Deauville, som ligger lige ned til Malecon, Havannas strandpromenade. Der var imidlertid ikke plads, og parret blev i stedet henvist til Hotel Blau Arenal 25 km fra Havanna.

Det var de to ikke tilfreds med, og de fandt selv et andet hotel i Havanna.

Det kostede 2.264 kr., som de krævede refunderet.

Parret ringede til rejseselskabet, som imidlertid ikke gjorde noget for at hjælpe.

Ankenævnet har bedt Check Point Travel om en forklaring, men har intet hørt fra selskabet.

Ankenævnet traf derfor den afgørelse, at rejsearrangøren skal refundere 3.264 kr., som også dækker telefonomkostninger og forskellig transport i forbindelse med miseren plus ulempe.

knud.wilhelmsen@jp.dk

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen