Annonce
Politik

Regeringen vil lukke for salg af diesel- og benzinbiler i 2030

Om 12 år skal der køre over en million "grønne" biler på danske veje. Diesel og benzin skal udfases.

Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) holder sin sidste åbningstale inden næste folketingsvalg. Foto: Stine Bidstrup

Jyllands-Posten følger Folketingets åbning i dag.

Fremtiden er grøn, og fossilbiler hører fortiden til.

Om 12 år, i 2030, skal den sidste diesel- og benzinbil således være solgt i Danmark. Og om 17 år, i 2035, skal det også være slut med hybridbiler. Til den tid skal hver eneste nye bil i landet være enten ren el-bil eller anden form for nul-udledningsbil.

Sådan lyder regeringens »klare mål«, som statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) løftede sløret for i sin åbningstale til Folketinget tirsdag.

Nu sætter vi kursen. Og sender et klart signal til EU, bilindustrien og resten af verden.
Lars Løkke Rasmussen (V), statsminister - fra åbningstalen

Planen betyder, at der skal være over én million hybrid-, el- eller tilsvarende grønne biler i Danmark i 2030.

Minister afviser tilskud til elbiler: Utilstrækkelig klimagevinst

»Det er en stor ambition. Det bliver ikke let. Men netop derfor skal vi forsøge. Regeringen vil tage de første skridt i et nyt luft- og klimaudspil, som vi præsenterer i næste uge,« sagde Løkke.

I sidste uge anbefalede Klimarådet netop et stop for salg af benzin- og dieselbiler i 2030.

Transportsektoren står i dag for en fjerdedel af Danmarks CO2-udledning, og luften i de største byer er for forurenet, påpegede statsministeren.

Regeringens mål gælder dog i første omgang kun for personbiler. Det vil sige, at lastbiler og andre tunge køretøjer stadig vil kunne sælges efter 2030, oplyser Energi- Forsynings- og Klimaministeriet. Brugte benzin- og dieselbiler vil også stadig kunne sælges og køre på vejene.

Fra 2016 til 31. juli 2018 blev der i alt indregistreret 2.585 nye elbiler i Danmark.

Afgifter på elbiler

Over de kommende år vil elbiler gradvist skulle betale mere i registreringsafgift, så elbiler senest fra 2022 betaler fuld afgift på lige fod med andre biler.

Hvis der ikke sælges mindst 5.000 nyindregistrerede elbiler inden 1. januar 2019 stiger afgiften. Så indfases den normale registreringsafgift nemlig således:

  • 40 procent af satsen i 2019
  • 65 procent af satsen i 2020
  • 90 procent af satsen i 2021
  • 100 procent af satsen i 2022 og frem

Indtil videre er elbil-salget ikke i nærheden af den 5.000.
Kilde: FDM

Det paradoksale ved sagen er, at registreringsafgiften på nye elbiler stiger fra årsskiftet, fordi der ikke bliver solgt nok elbiler i øjeblikket. Med mindre der sælges over 5.000 elbiler, vil stigningen fortsætte år for år frem til 2022, hvor registreringsafgiften på elbiler vil være oppe på fulde 100 procent.

Det er ikke ligefrem logisk, erkender Løkke.

FDM: Fornuftigt med en deadline for udfasning af benzin- og dieselbiler

Inden længe kommer regeringen så med opfølgningen: Et større luft- og klimaudspil, hvor udfasningen af diesel- og benzinbiler altså er ét element.

»Nu sætter vi kursen. Nu sender vi et klart signal til EU, til bilindustrien og til resten af verden. Diesel- og benzinbiler i Danmark skal være fortid. Fremtiden er grøn – og den er meget tæt på,« sagde Lars Løkke Rasmussen i talen.

Danmark skal være lidt mere dristige end andre lande, mener han. For selvom vi ikke er noget stort land og ikke selv producerer biler, så skal det ikke afholde os fra at skubbe udviklingen i den rigtige retning. Hvis flere lande ligesom Danmark og Norge sætter en slutdato på fossilbiler, så kan det presse bilbranchen til at levere den fornødne teknologiske udvikling af elbiler, påpegede Løkke efter talen.

Han opfordrede i den forbindelse Folketinget til at stå sammen for bedst at kunne bekæmpe klimaforandringerne.

Åbningstalen
Læs hele statsminister Lars Løkke Rasmussens (V) åbningstale på Statsministeriets hjemmeside.

Og på Christiansborg er der allerede bred opbakning fra oppositionen til at lukke for salget af fossilbiler.

I april kom Socialdemokratiet selv med et forslag om at sige farvel til dieselkøretøjer i 2030. S-formand Mette Frederiksen og Københavns overborgmester Frank Jensen foreslog samtidig, at gamle dieselbiler skal udfases, og at de københavnske veje skal være dieselfri zone.

Alternativet spillede allerede i 2016 ud med en udløbsdato for dieselbiler, der hed år 2025. Det samme har De Radikale gjort. Partiet har læge talt om en million grønne biler i 2030.

I sin åbningstale understregede Løkke, at klimaforandringerne skal tages dybt alvorligt.

»Vi er i kapløb med tiden,« sagde han.

»Menneskers påvirkning af klodens klima nærmer sig et kritisk punkt. De scenarier, vi længe har talt om, bliver nu gradvist til virkelighed. Vores udledning af klimagasser, risikerer at sætte gang i en kædereaktion. Som vi ikke kan styre. Og som vil ændre livsbetingelserne for vores børnebørn og deres børn. Det går ikke,« sagde statsministeren.

Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelse af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
Politisk analyse
Den politiske hitliste
Her ser du de politiske statusopdateringer, der hitter mest på Facebook lige nu. Se flere

Blog: Lars Løkke koster Danmark dyrt i brexit-forhandlinger

Anders Vistisen
Dårlig forhandlingstaktik og EU-leflen gør, at Danmark kan tabe milliarder efter brexit. Regeringen har hovedansvaret.

Blog: Hvordan kan S glemme, at partiet er født af hårdtarbejdendes kamp?

Harun Demirtas
Det er yderst farligt at tvinge sundhedspersonale til at tage et arbejde, de ikke har lyst til, da det i sidste ende kan gå ud over menneskeliv, som de hver dag holder mellem hænderne.
Annonce
Djævlens bro fører til fransk Catalonien
Det rødgule catalonske flag vajer både på Pyrenæernes nord- og sydside. Men mens de fleste har hørt om det spanske Catalonien, er det franske Catalonien mindre kendt. 
Se flere
Bolig
Guide til fremtidens hygge-begreb: Med ikigai kan du give dit liv personlighed
Ikigai er en japansk livsvisdom, der handler om at søge mening med livet. Begrebet har eksisteret siden oldtiden, men er i dag ved at overgå hygge-begrebet. Her er nogle gode råd til, hvordan du selv kan bruge ikigai i indretningen. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her