Hvorfor vender spejlbilledet på hovedet i en ske?
Er der en forståelig forklaring på, hvorfor ens spejlbillede vender forskelligt, når man ser sit spejlbillede på hver side af en ske?
Hilsen Karsten Løgstrup, Buddinge.
Viden har talt med Frants Roager Lauritsen, institutleder på Institut for Fysik, Kemi og Farmaci ved Syddansk Universitet.
»Ens spejlbillede vender forskelligt, når man ser sit spejlbillede på hver side af en ske, på grund af skeens krumning eller bøjning. Set forfra vil skeens krumning hen mod personen bevirke, at lyset spejles indad mod lysets indfaldsakse.
Indfaldsakse kan forklares således: Når man kigger ind i et spejl, rammes spejlet først af lys, som kommer fra os selv. Lyset fra os selv følger en bestemt retning hen mod spejlet. Retningen er den samme, uanset om lyset kommer fra panden eller fra hagen. Tager vi det lys, som kommer fra midten (næsen), kan man populært opfatte det som indfaldsaksen.
På grund af skeens krumning vil lyset ramme indfaldsaksen forskelligt. Når lys fra panden rammer skeen forfra, spejles det ind mod indfaldsaksen og passerer gennem denne, og pludselig er panden nederst, og hagen øverst. Stikker man hovedet helt hen til skeen, dvs. tættere end der, hvor spejlbilledet passerer indfaldsaksen, kan man stadig se sit spejlbillede retvendt.
Et kort stykke væk fra skeen vil det, som oprindeligt vendte opad, nu vende nedad. Spejlbilledet bliver derfor vendt om. Set bagfra vil skeen krumme væk fra personen og bevirke, at lyset spejles udad. Det er ligesom et almindeligt spejl, bortset fra at spejlbilledet bliver mindre og mindre, jo længere væk fra skeen man er.«