Test dig selv: Er du shopaholic?
Kommer du tomhændet hjem fra en shoppetur, eller kan man ikke se dig for bare indkøbsposer?
Det er sidst på måneden. Pengepungen er flad, og din løn er ikke tikket ind på kontoen. Og pludselig står de der:
De knaldrøde stiletter, der vil få dig til at ligne en million til fredagens fest. Eller den splinternye iPad2, som ville gøre togturen til Aarhus meget mere underholdende.
Hvad gør du? Lader du impulsiviteten råde, stikker dankortet i maskinen og mærker suset, når du trykker på ”godkend-knappen”? Eller omvendt: Kan du modstå fristelsen til at flå butiksdøren op og i stedet lade fornuften råde?
Hvis du gerne vil vide, hvor du selv ligger på købelystskalaen, tilbyder Videnskab.dk en test, som er lavet i samarbejde med hjerneforsker Thomas Zoëga Ramsøy fra Copenhagen Business School (CBS) og Hvidovre Hospital.
TAG TESTEN PÅ VIDENSKAB.DK: Er du shopaholic?
Thomas Zoëga Ramsøy har lavet testen i forbindelse med et nyt storstilet forskningsprojekt, hvor han og hans forskerkolleger vil forsøge at blive klogere på, hvad der sker i vore hjerner, når vi handler mere eller mindre impulsivt.
»Vi kender alle situationen, hvor man har handlet impulsivt og købt noget uden at tænke sig om. Men det kan også kamme over og blive til en afhængighed i stil med ludomani og kleptomani, hvor man ganske enkelt ikke kan modstå fristelsen og går shopamok. Man er populært sagt blevet en shopaholic,« siger Thomas Zoëga Ramsøy.
LÆS OGSÅ PÅ VIDENSKAB.DK: Dit forbrug er styret af sidste lønningsdag
Selvom man godt kan finde på at kalde sin kæreste for shopaholic, når hun kommer hjem med støvler, taske og et par nye bukser fra en enkelt indkøbstur, så er det ikke et ord, som man spøger med i psykiatrien.
»Det er i mine øjne en psykisk lidelse, og selvom den har fået et navn, så ved man meget lidt om, hvad der præcist sker i vore hjerner, når købelysten bliver for stor. Det vil vi nu forsøge at råde bod på,« siger Thomas Zoëga Ramsøy.
I forskningsprojektets første fase vil forskerholdet gerne undersøge nogle frivillige kvindelige forsøgsdeltagere, som befinder sig på forskellige stadier af købelystskalaen. Altså lige fra dem, som er meget tilbageholdende, når de shopper, til dem, som nemt lader sig friste til at købe hvad som helst.
LÆS OGSÅ PÅ VIDENSKAB.DK: Shopping: Kvinder samler, mænd jager
At forskerne har valgt at fokusere på kvindelige deltagere til undersøgelsen skyldes ikke, at kvinder er mere tilbøjelige til at blive shopaholics. For det er lige så udbredt blandt mænd. Bevæggrunden for kun at fokusere på et køn er, at der er forskelle på, hvordan mænd og kvinders hjerner reagerer.
»På den måde kan vi udelukke, at de forskelle, vi observerer i vores undersøgelse, ikke blot skyldes kønsforskelle mellem mænd og kvinder,« forklarer Thomas Zoëga Ramsøy.
LÆS OGSÅ PÅ VIDENSKAB.DK: En stolt shopper vil have sko og tøj
Thomas Zoëga Ramsøy håber, at nogle af de kvindelige læsere, som har prøvet den uforpligtende test, kunne tænke sig at tage skridtet videre og deltage i forskningsprojektet.
I forskningsprojektet vil du som deltager blive præsenteret for et lidt mere udvidet spørgeskema. Derudover vil det blive målt, hvordan du fysisk reagerer, når du på en skærm bliver præsenteret for en række tiltrækkende produkter som sko, tasker og tøj.
SE PÅ VIDENSKAB.DK, HVORDAN DU TILMELDER DIG