Kineserne har sat proppen i, kan danske bordeaux-elskere nu vejre morgenluft?
Man talte hånligt om, at kineserne putter sukkerknalder i vinen, som de slet ikke kunne lide i virkeligheden. Men nu har de vendt ryggen til markedet.
»For nu at sige det lidt brutalt så er det med vinproducenterne i Bordeaux lidt som med duerne på Rådhuspladsen. Når de er nede på jorden, spiser de af hånden, men når de er højt oppe, skider de på én. I øjeblikket er de meget højt oppe.«
Skrev den nu afdøde vinskribent Flemming Kyed i Information i forbindelse med den ekstremt eftertragtede årgang 2000. Vurderingen af disse vine burde overlades til børsmæglere, mente han; han havde et skarpt blik for det opstyltede.