Derfor er skandinavisk minimalisme på vej ud

I går, i dag og i morgen er dansk design minimalistisk og stilrent – eller er det? Jyllands-Posten har bedt to eksperter, der har fingeren på pulsen i forhold til, hvad der rører sig i designbranchen, om at give deres bud på tidens trends og tendenser

Artiklens øverste billede
Minimalismen er som stilbegreb blevet slidt op, og der vil komme tilførelser til interiøret, der gør det mere overdådigt. Foto: PR

Christian Bason er direktør i Dansk Design Center, og han er lige nu i Japan for at se, hvad der rører sig i den del af verden, hvor danske designere får deres ultimative inspiration fra.

Japan er minimalistisk, der er ikke så mange detaljer, ikke for mange farver; deres stil er ren. Og Danmark bliver stadig inspireret af Japan, som vi er blevet det i mere end hundrede år.

Men Japan er også inspireret af os, for når Christian Bason besøger de japanske designudstillinger, står der danske møbelklassikere rundt omkring.

»Begge kulturer deler stadig det minimalistiske, det ikke udsmykkede og det ærlige. Det går igen i alt design fra beklædning over møbler og til arkitektur,« fortæller Christian Bason fra en telefonforbindelse fra Japan.

Så vi dyrker altså stadig det minimalistiske, mener både Christian Bason og den anden ekspert, som Jyllands-Posten har talt med, Bettina William Pedersen, der er trendredaktør i trendbureauet Pej Gruppen.

»Vi kan ikke komme helt væk fra det minimalistiske, fordi vi bor i Norden, og det ligger nærmest fastgroet i vores tradition,« siger hun.

Bettina William Pedersen, trendredaktør i trendbureauet Pej Gruppen. Foto: PR

»Der er ingen tvivl om, at der skal ske noget nyt. Danske designere er begyndt at kigge mod andre lande end Japan. I Italien, der tør man f.eks. mere. Der er mere knald på både i forhold til design og farver. Der er en sult efter at være mere nyskabende og til tider vild i Italien,« siger Christian Bason og deler hermed synspunkt med Bettina William Pedersen, som i Pej Gruppen er med til at udvikle de halvårlige trendbøger, hvor de forudser trends og tendenser flere år frem.

De er f.eks. allerede nået til trendbogen for efterår/vinter 2017-18, og det kan de gøre, fordi de har 40 års erfaring med den slags forecasting.

»Vi er inde i en interessant tid. Der kommer til at ske en del ændringer. Der har været meget ro på farverne og formerne i efterhånden en del sæsoner. Men nu er minimalisme som stilbegreb nærmest blevet slidt op. Og vi vil se, at der kommer nogle tilføjelser, der gør, at både interiør og mode bliver mere overdådigt. Vi kommer til at se et mere mangfoldigt udtryk, hvor man låner fra andre kulturer, men også fra tidligere tider, så man får en mere spraglet og farverig stil,« forudser hun.

Velour bliver in

Bettina William Pedersen mener, at vi allerede kan komme til at se nogle af indikatorerne for en ny tid i dansk design i næste sæson, hvor et materiale som velour kommer op igen.

Velour kommer på banen sammen med det mere tunge og overdådige og de mørkere farver. Foto: PR

»Det er et materiale, vi ikke har set i lang tid. Det er kontrastfyldt til det minimalistiske, til det lyse træ og de hårde overflader. Velour er på banen med det mere tunge og overdådige. Vi får nogle tunge polstremøbler på banen, og det er jo fra tidligere tider. Vi får nogle mørkere farver, så vi tør bevæge os væk fra det hvide og lyse, som har været stort i hjemmet i mange år,« siger hun og fortæller, at også nye farver som mørkgrøn og bourdeau på væggene i hjemmet vil præge de nye tendenser.

Men Bettina William Pedersen mener også, at man kommer til at se velour i moden, for det passer ind i den trend, som allerede er oppe. Trenden kalder hun for ”casformal”.

»Det er sammenblandingen af det casual og det formelle. Det er f.eks. ribærmer og hætter påsat det mere formelle jakkesæt, trøjer blandet sammen med det mere formelle som et jakkesæt. Så har man en stil, som man både kan bære på arbejde og tage i byen med bagefter. Det er en stil, der understøtter de mange forskellige situationer, som vi befinder os i til hverdag. Vores liv er ikke så opdelt mere. Det er mere flydende, og vi er nomadiske. Derfor skal man finde nogle designløsninger, der er tilpasset den hverdag,« siger hun og tilføjer, at det nye nu er, at der kommer flere dybe og mørke farver på tøjet.

Velour er en del af en trend kaldet ”casformal”, der er en sammenblanding af casual og formel. Foto: PR

Efter krisen

Men hvad er det for en tid, der kalder på flere farver og udadskuen mod andre kulturer? Ifølge Bettina William Pedersen er vi i en tid, som er præget af optimisme efter finanskrisen.

»I det sidste årti har vi været igennem en turbulent periode i form af den økonomiske krise. Det har gjort, at vi har haft nogle forbrugere, der har været enormt forsigtige, og man har valgt det sikre i det minimalistiske. Man har valgt basisudtrykket. Man tør ikke kaste sig ud i noget, der skiller sig ud, da vi typisk ser, at vi søger fællesskabet og sammenholdet i krisetider,« siger hun og fortsætter:

»Det, der sker nu, er, at vi stille og roligt møder overskrifter i medierne, hvor der står, at forbruget stiger, at tilliden til markedet stiger, og der kommer små positive indtryk,« giver hun som forklaring på, at vi lige pludselig tør noget mere end førhen. Men vi er ikke klar til en forbrugsfest, siger Bettina William Pedersen.

»Det hele kommer ikke til at vende 180 grader det næste år.«

At vi stadig ikke er helt ude af krisetankegangen, påpeger Christian Bason med en betragtning om, at der faktisk er ved at ske en slags nydemokratisering i møbelbranchen.

»Vi er vant til at være vilde med møbelklasikkerne og er vant til at betale en meget høj pris for dem. Men der er kommet mange virksomheder på markedet, som nyfortolker nogle af de danske klassiske dyder i en mere moderne og fremadrettet snit. Her tænker jeg f.eks. på Hay, Muuto og Sofakompagniet, der laver moderne og stilrene møbler, ofte med inspiration fra nogle af møbelklassikerne, som vi kender. På den måde sker der en nydemokratisering af produkterne, der gør, at flere danskere kan få fat i dansk design,« siger han og forklarer, at det er et tegn på, at forbrugsfesten bestemt ikke er over os og måske aldrig kommer det.

»Jeg hører flere i branchen sige, at man skal ramme en skarp pris i dag. Det handler også om, at man er i konkurrence med et stort og voksende globalt marked. Folk er blevet anderledes prisbevidste. Det gælder både de enkelte forbrugere, men også dem, der indretter hoteller og kontorer. De vil gerne have et godt design, men de er ikke nødvendigvis villige til at betale så høj en pris,« siger han.

Bæredygtighed er mainstream

Det gode for forbrugerne er, ifølge Christian Bason derfor, at der er nogle danske designvirksomheder, som har formået at finde et godt prisleje, men stadig lægge vægt på design og de rigtige materialer.

»Der findes efterhånden kunstige materialer, som ligner træ, og som man i virkeligheden godt kunne bruge, men hvor de fleste danskere stadig foretrækker autenticiteten i det ægte materiale. Og det vil de sandsynligvis blive ved med at efterspørge,« siger han. For bæredygtighed og fokus på materialevalg og sporbarhed i produktionen er stadig højaktuel, men på en anden måde end førhen, mener Christian Bason og Bettina William Pedersen.

Bæredygtighed er efterhånden mainstream. Men sådan noget som cirkulær økonomi og genbrug kommer meget op nu.

Christian Bason, direktør i Dansk Design Center

Bettina William Pedersen mener heller ikke, at der diskuteres bæredygtighed mere.

»Ordet bæredygtighed er ved at blive slidt op. Hvis designvirksomheder ikke tænker på bæredygtighed, er de gået galt i byen, for forbrugerne forventer bæredygtighed,« siger hun, men fortæller til gengæld, at der er ved at ske en ny trend, der ligger i tråd med bæredygtighed. Trenden kalder hun tværfaglighed, og her viser det sig, at de nye designere og designstuderende selv er begyndt at eksperimentere med naturlige materialer.

»Der er kommet en innovation fra designernes side i forhold til materialer. Vi ser, at biologi, teknologi, natur, menneske og design smelter sammen. Man eksperimenterer med, hvordan man kan udnytte nye materialer fra naturen, så det kan blive anvendeligt til design,« fortæller hun og giver designeren Jonas Edvard som eksempel på det.

Han har opfundet materialet MYX, som er en blanding af plantefibre og svampe. På den måde kan man gro sin egen lampe.

Og Bettina William Pedersen fortæller også, hvordan forskellige designere verden over eksperimentere med, hvordan man f.eks. kan arbejde med alger til at farve materialer med og bruge affaldsfrugter til at skabe frugtlæder til tekstilbranchen.

»Det interessante er, at det ikke er biologer og kemikere, som står i laboratoriet. Det er designerne selv,« siger hun.

Og hvornår vil man så kunne have et hjem af 100 pct. naturmaterialer?

Det tør Bettina William Pedersen ikke spå om, men det kræver omstilling fra hele branchen og i den grad også fra os forbrugere.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen