Nordea dropper annoncer hos Den Korte Avis – kan ikke stå inde for indholdet
Nordens største bank, Nordea, kan ikke stå inde for indholdet på det omstridte netmedie Den Korte Avis og stopper derfor annoncering.
Det er slut med at se reklamer for Nordea på netmediet Den Korte Avis. Nordens største bank har nemlig valgt ikke længere at få vist annoncer på den omstridte hjemmeside.
Det er første gang, at Nordea har truffet en sådan beslutning, og årsagen er blandt andet Den Korte Avis’ store, negative fokus på indvandring og islam, oplyser banken.
»Vi vurderer altid, hvor vi annoncerer, og i dette tilfælde har vi vurderet, at Den Korte Avis' journalistiske profil ikke passer til Nordea. Derfor har vi valgt at stoppe annoncerne,« siger Nordeas marketingschef Kim Grue til Jyllands-Posten.
Han uddyber, at Nordea ikke »kan stå inde for« det journalistiske indhold på Den Korte Avis.
Kan du give eksempler på det?
»Nej, det vil jeg ikke,« siger han.
Marketingschefen bekræfter dog, at Den Korte Avis' ofte meget negative fokus på islam og indvandring er en af grundene til Nordea annonceboykot, men ønsker ikke at uddybe.
Det er første gang, at Nordea på den måde har valgt at stoppe for annoncer på en bestemt hjemmeside, oplyser han.
Senere torsdag har også fastfood-leverandørfirmaet Just Eat tilsyneladende besluttet at vende Den Korte Avis ryggen.
»Vi vil selvfølgelig straks tage kontakt til dem (mediebuerauet, red.) så vi kan få fulgt op på den uheldige placering,« skriver Just Eat's kundeservice i et svar til en Facebook-bruger, der havde spurgt, hvorfor firmaet annoncerede hos mediet.
Den Korte Avis ejes og drives af tidligere politisk rådgiver og kommentator Ralf Pittelkow (chefredaktør) og hans hustru, tidligere folketingsmedlem Karen Jespersen (V).
Jyllands-Posten har torsdag aften været i telefonisk kontakt med Ralf Pittelkow, men han afbrød samtalen efter ganske få sekunder med den begrundelse, at han ventede et opkald. Han har ikke besvaret avisens mailhenvendelse.
Siden netavisen blev skabt i 2012 har den opbygget et betydelig læserskare ikke mindst takket være sociale medier. Ud over indtægter fra annoncer og private bidrag modtager Den Korte Avis knap 149.000 kroner i mediestøtte i år.
Nordeas annonce var havnet på denkorteavis.dk, fordi mediet indgår i en større annoncepakke, som Nordea har købt via et mediebureau.
»Vi har dog her til morgen bedt vores samarbejdspartner om at stoppe den, ligesom vi fremover ikke kommer til at annoncere i mediet,« oplyste Nordea Danmark i en kommentar på Facebook tidligere torsdag.
Forinden havde facebookbrugeren spurgt banken, om den reklamerede – og dermed støttede – et medie, som i hans øjne var racistisk (se korrespondancen til venstre).
Det står ikke umiddelbart klart, om Den Korte Avis bliver påvirket økonomisk af at miste Nordeas annoncer eller i så fald hvor meget.