Maleren og motivet

Et motiv er nok til et langt kunstnerliv. Frans Kannik har fundet sit motiv - og sin model: Den nøgne kvindekrop.

Har den gode maler fundet sit motiv, har han fundet sit ståsted.

Frans Kanniks motiv er kvindekroppen, det uforligneligt forunderlige landskab, der rummer en uendelighed af tolkninger, tilstrækkeligt til et fuldt og helt malerliv.

I oktober viser Nordjyllands Kunstmuseum 120 af hans akvareller, udført i ét langt stræk over nogle måneder i forbindelse med, at han skulle levere et frimærkemotiv.

Det er godt og vel 20 år siden, Frans Kannik i lyntempo bevægede sig ind på den danske kunstscene og stillede sig i en markant position. Ikke mindst som medstifter af kunstnerkollektivet Leifsgade 22, der i den neoekspressionistiske firserstil arbejdede parallelt med tidens "unge vilde".

I begyndelsen var han ude i mange af kunstens hjørner, bl.a. med video, ruminstallationer og performances, men som maler med sit faste motiv: Kvindekroppen.

Så længe har han nu arbejdet med det motiv, at han efter eget udsagn er »blevet døv for andet end Sirenernes sang«.

Poetisk erotik

Den sang hører han til gengæld højt og smukt hver eneste arbejdsdag i atelieret sammen med modellerne, de tålmodige:

»Jeg kan ikke takke dem nok for deres tålmodighed, og for at de aldrig nægtede mig en prøve på en positur, hvor syge mine forslag end var,« som han udtrykker det. »De har nok undret sig over, hvad der foregår i mit hoved, hvad jeg også håber, seeren vil gøre.«

Men hvad er det så, der foregår? Er det, spørger man mistroisk, pornografi?

»Ser man det såkaldt erotiske fotografi, har det en tendens til at blive kedsommeligt og kvalmende, undtagen når den virkeligt fine fotograf folder sig ud. Det gode ved maleriet og akvarellen er, at det selv i det banale og pornografiske er interessant.

Jeg går ikke efter det naturalistiske i fremstillingen, mere det poetiske, og jeg kan blive ved med at fable, fordi det kompositoriske spiller så vældigt ind. Kroppen som et landskab i bevægelse, hvor jeg eksperimenterende prøver at få modellens krop vredet af led.«

Foran staffeliet og lærredet maler han oftest ud af erindringen, men med akvarellen har han altid modellen live i atelieret:

»Ikke fordi jeg går efter det naturalistiske, men fordi akvarellens hurtighed, der også er teknikkens charme, kræver fysisk tilstedeværelse af motivet for at kunne eksperimentere og lade sig inspirere.«

Blot nysgerrig

I et samfund, båret af hvad man kunne kalde bornert frisind, skal der nok være en og anden, der lader sig provokere af Frans Kanniks aktuelle udstilling i Aalborg med blandingen af lysende sensualitet og ligefremme pornografiske henvisninger. Men Kannik forsikrer om, at han aldrig er ude for at provokere, men blot er nysgerrig:

»Naturligvis kan kunst være chokerende, men er det ærindet, holder det ikke i længden. Provokationen for provokationens egen skyld blokerer for kommunikationen.«

Han kommunikerer med publikum fra væggene på Nordjyllands Kunstmuseum med 120 akvareller, rammeløst ophængt i kontorclips på hessianvægge. Og han kommunkerer i endnu større og dog mindre format med det motiv, han netop har fået på et frimærke i Post Danmarks serie "Frimærkekunst". Titlen er "Maleren og modellen".

Helt frasige sig førnævnte lyst til at provokere, om end i den morsommere ende, kan Frans Kannik dog ikke:

Eksempelvis titulerer han sig uden blusel som generaldirektør for "Institut de SmartArt", der bl.a. står for udgivelsen af postkort med hans akvareller og en række andre, ikke nærmere specificerede opgaver. Desuden er han daglig leder af "Kontoret for alt":

»Vi kan,« siger han, »svare på alt, men udsteder ikke garanti mod forkerte svar.«

En stilfærdig protest mod både den politiske praksis og mod den megen selvhøjtidelighed i kunsten, der ikke mindst florerer i den hurtige, indspiste københavnerscene:

»Der er ikke megen elastik i deres humoristiske sans,« noterer Frans Kannik. »Det er jo ikke til at komme frem for kloge mennesker på Kongens Nytorv, og så er om at flygte ud over voldene mod Nørrebro. Her er der da nogle tyrkere og en enkelt halal-slagter, man kan tale med«.

Nordjyllands Kunstmuseum, Aalborg:
"MALEREN OG MODELLEN"
120 akvareller af Frans Kannik.
Katalog med gengivelse af 90 akvareller.
Til 27. oktober

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.